De vraag
Ik ben ontzettend jaloers
Ik ben ontzettend claimerig en jaloers in mijn relatie. Mijn gedachten en gevoelens gaan zo: hij mag niet naar andere vrouwen kijken en ze niet aanraken, alleen de hand schudden. Ik wil ook niet dat hij diepe vriendschappen heeft met vrouwen. De woede die bij mij naar boven knalt, is buiten proporties. Het lijkt soms of ik vind ‘dat ik hier recht op heb’. Maar boven alles ben ik gewoon erg onzeker. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Een beetje jaloezie is prima – het toont dat je elkaar niet kwijt wilt. Het wordt wel een probleem als het de sfeer verpest en als argwaan leidt tot permanent controleren van de partner. Het is dus wijs dat u uw jaloezie wilt leren beheersen.
De boosheid die u beschrijft, komt voor bij mensen die irreële verwachtingen koesteren over de liefde. Bijvoorbeeld: ‘Als hij echt van me houdt, dan wil hij altijd alleen maar met mij zijn en heeft hij niemand anders nodig.’
De werkelijkheid is echter dat iemand die gek is op zijn lief daarnaast andere mensen boeiend kan vinden, zonder dat dit zijn liefde vermindert.
Een andere oorzaak kan zijn dat u niet echt gelooft dat uw partner u de moeite waard vindt. U noemde al uw onzekerheid. Bedenk dat uw man niet van u houdt omdat u die ene allermooiste, slimste, liefste van alle denkbare vrouwen op de hele wereld bent; hij houdt van de unieke combinatie van gewone kleine kenmerken die u bent. Vraag het hem maar eens.
Wat kunt u doen? Roep uzelf tot de orde als uw gedachten in die jaloerse mallemolen dreigen te gaan – hardop STOP zeggen helpt dan. Onredelijke gedachten zijn te bestrijden door uzelf af te vragen: klopt dit wel? Helpt deze gedachte mij of de relatie?
Jaloezie berust op subjectieve aannames over de gevoelens en gedragingen van de partner. Die aannames kunt u bestrijden door te scheiden wat de concrete feiten zijn en welke betekenis u daaraan heeft gekoppeld. Vraag uzelf: welke andere verklaringen zijn hier mogelijk?
Een voorbeeld. Als hij hartelijk lacht bij het op straat ontmoeten van een collega, kan dat veel dingen betekenen: verrassing haar tegen te komen, of waardering voor haar werk. De kans dat die lach betekent ‘Ik wil een relatie met je’ is erg klein. Wellicht wordt die collega zelfs toegelachen in de hoop dat alleen groeten genoeg is en er geen gesprek zal hoeven volgen.
Het boek Jaloezie van Pieternel Dijkstra kan u verder helpen; voorbeelden, tests en oefeningen laten zien waar de valkuilen zitten en hoe u die kunt aanpakken. Uw man wil het misschien ook wel lezen.
Advies van een lezer op Facebook:
‘Ik had een hele lieve en goede partner, maar kon het niet behappen dat hij vrouwelijke vrienden had en met andere vrouwen kon lachen. Het werd van kwaad tot erger; het kostte me uiteindelijk mijn relatie.
Toen ik alleen was, ontdekte ik dat mijn zelfbeeld niet in orde was. Ik hield niet van mezelf om wie ik was. Daarom dacht ik hem te zullen verliezen als iemand beter mooier, liever of slimmer was dan ik. Toen ben ik begonnen met elke dag een positief deel van mezelf te benoemen: mijn partner vindt mijn ogen mooi omdat ik de enige ben met deze ogen… En dat bouwde ik uit met karaktereigenschappen.
Zo ging ik liefde voor mezelf ervaren. Ik denk dat jaloezie een teken is dat je meer van jezelf moet houden. Hoe fantastisch een andere vrouw ook is, er is altijd maar één mij en die is uniek.’
// Nona Tusmain