De vraag
We zijn allebei koppig
Mijn vriend en ik zijn echt gek op elkaar, maar we hebben helaas wekelijks ruzie, bijvoorbeeld over wanneer we gaan samenwonen. Relatietherapie wil hij niet. We zijn beiden koppig en willen altijd gelijk hebben. Hoe ga ik hiermee om? Ik ben bang dat we uit elkaar gaan hierdoor.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het is een groot voordeel dat jullie allebei zo koppig zijn. In veel relaties is een van beiden dat: de koppige partner is de baas, de andere volgt. Dat model werkt meestal niet zo goed, omdat de volgers gefrustreerd en boos worden.
Maar het nadeel van jullie situatie is dat je nooit rust hebt. Jullie moeten vechten over alles. Wat doen we in de vakantie? Waar gaan we uiteten? Je kunt nooit denken: laat deze maar even gaan, dit gun ik jou.
Kunnen jullie vechten niet veranderen in onderhandelen? Dat scheelt een hoop ergernis en energie.
Pas wel op, want onderhandelen is een precair proces. Je moet hoog inzetten, zodat je later water bij de wijn kunt doen, maar je moet ook weer niet zo hoog inzetten dat de ander meteen afhaakt. Of de relatie verbreekt.
Lees de boeken van meesteronderhandelaar Gavin Kennedy. Volgens hem is het geen wedstrijd, maar een proces waar beiden tevreden uit kunnen komen. Dat lukt vooral goed als je denkt: hoe kan de ander voordeel halen uit deze situatie?
Dus: welk voordeel behaalt je vriend door niet met jou mee te gaan in je voorkeur voor een vakantiebestemming? Als je dat weet en een manier verzint om hem dat voordeel op andere wijze te geven, wil hij voortaan overal met jou naartoe.