De vraag
Wat heb ik aan deze vriendschap?
Beste Wilbert,
Ik (68) ken mijn buurvrouw (89) al zestien jaar. De laatste zes jaar trokken we veel samen op en heb ik veel voor haar gedaan. Ze heeft de laatste jaren heel wat gehuild om een trauma uit het verleden, maar mijn verhaal kwam weinig aan bod. Sinds kort krijg ik het gevoel dat ze zich niet interesseert voor mij en een incident heeft dat alleen maar bevestigd. Ik vroeg haar een maand geleden of zij zich in mij interesseert en ze zei eenvoudig naar waarheid ‘nee’.
Ik heb gezien dat ze ook geen interesse heeft voor andere mensen, zelfs niet voor haar kinderen. Ze vraagt nooit wat aan wie dan ook, want het interesseert haar niet echt. Mijn zwakte is dat ik daar niet tegen kan en ik wil ook niet gebruikt worden. Eerder ben ik daar overheen gestapt omdat ik ook gezelligheid uit het contact met haar haalde.
Nu zit ik met een dilemma. Ik mis onze gezelligheid, maar ik kan haar niet meer vertrouwen. Waarom kan ik er niet overheen stappen? Zij stelt eenzijdig voor dat ik weer kom en dat wij ‘het’ er niet meer over hebben, dat is haar voorwaarde. Ik wil haar graag het een en ander duidelijk schrijven, maar snapt ze het? Ze is een bijna ongeletterde vrouw van werkmensen die in het land woonden en de boeren hand- en spandiensten verleenden. Zij was werkster in het dorp.
Wat zou u mij in dit geval aanraden te doen?
Alvast vriendelijk dank,
S.

Het advies
Beste S.,
Jouw buurvrouw heeft een goede aan jou zeg! Je spant je enorm in en gaat zelfs bij een relatietherapeut te rade omdat het even niet lekker loopt tussen jullie. Maar je wilt er – terecht – ook iets voor terug krijgen. Het antwoord zit al in je brief opgesloten: Zij kan jou waarschijnlijk niet geven wat jij nodig hebt.
Het is een eenvoudige vrouw, ze heeft een trauma, ze kan niet zoveel hebben, het wordt haar gauw te veel en te belastend. Als zij ongeletterd is, is het ook moeilijker voor haar om over anderen na te denken (het is overigens ook weer niet onmogelijk). Ik krijg de indruk dat zij meer een vrouw is van het doen en niet van het denken.
Jij wilt het anders, zij niet. Dus is de kans klein dat zij anders gaat reageren en dan kom je bij de vraag: Wat is goed voor jou? Hoe heb je het de afgelopen zestien jaar volgehouden? Wat heeft het contact je in die jaren opgeleverd? Waarin heeft zij laten zien dat ze om je geeft? Het is toch je buurvrouw en het contact geeft je ook gezelligheid.
Heb je nog andere mensen waar je je persoonlijke zaken (zoals de zorgen om je kinderen) mee kan delen? Dat moet zo zijn, want je lijkt mij een wijze vrouw met veel levenservaring.
Veel succes en vriendelijke groet, Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl