De vraag
Ik kan niet meer genieten van seks
Ik ben een vrouw van 30 met twee kinderen en een fijne relatie. De laatste jaren heb ik seksuele problemen: ik hou niet meer van aanrakingen, ik kan me moeilijk zetten tot gemeenschap. Ik voel me schuldig als ik seks heb, alsof het niet mag. Misschien komt dat door mijn opvoeding. Seks mocht nooit besproken worden; ik ben er bang voor gemaakt. Rond mijn 22ste had ik juist heel veel zin; toen verlegde ik mijn grenzen en genoot ervan. Nu is dat omgeslagen. Ik voel me ook schuldig tegenover mijn partner. Ik vind het moeilijk om over te praten. Hoe kunnen we weer gaan genieten van seks?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Mijn eerste advies is: probeer het schuldgevoel van u af te zetten, want u kunt dit probleem beter oplossen als u er niet al te gespannen over bent. Bekijk uzelf liever met veel mededogen. U doet dit toch niet expres? Denk eens aan wat u al goed doet. En wees blij dat u er niet alleen voor staat – uw man wil vast graag meewerken.
Er zijn vele redenen te bedenken voor uw afkeer. Uw jeugd is er één, maar in een jong gezin komt het vaker voor dat seks naar de achtergrond schuift door de vermoeiende gezinsverantwoordelijkheid. Of misschien was vrijen vroeger uw avontuurlijke manier om afstand van uw jeugd te nemen, terwijl afzetten nu niet meer nodig is. Als u de pil gebruikt, is het handig even te checken of die de oorzaak zou kunnen zijn.
De oplossing van dit probleem begint inderdaad met eerlijke gesprekken, hoe moeilijk dat ook is. Organiseer het zo dat u daar rustig de tijd voor heeft. Als dat makkelijker is, schrijf elkaar dan brieven. En koop een boek om samen te bespreken, bijvoorbeeld Verschil in verlangen (Eva Broomans) of Make more love (Ann-Marlene Henning e.a.). Daarin staan oefeningen om samen te doen.
Onderzoek uw eigen seksualiteit. Begin met aanraken, strelen, masseren van uw hele lichaam; zoek uit wat u prikkelt. Doe dat ieder voor zich en samen. Vraag uzelf en elkaar steeds: wat vind je lekker? Probeer van alles uit – ook als u er niet opgewonden van wordt. Het geeft niet als u er de slappe lach van krijgt, dat werkt ontspannend. Als u er samen niet uitkomt, kunt u altijd nog een seksuoloog raadplegen.
Voor iemand die heeft geleerd dat seks niet deugt heeft u een heel grote stap gezet door dit probleem op tafel te leggen. Neem getweeën gerust ruim de tijd om seks een nieuwe plaats te geven zodat het uw relatie verrijkt. Dat is een investering waar u de rest van uw leven plezier van zult hebben.