De vraag
Hoe blazen we ons seksleven nieuw leven in?
Beste heer van Zessen,
Graag zouden wij een advies willen om ons seksuele leven nieuw leven in te blazen.
Wij zoeken hiertoe niet direct een groeps- of individuele therapie live. Wel adviezen t.a.v. alternatieven in de vorm van boeken en video’s e.d., met zowel de psychologische, als de praktische kant.
Vriendelijke groet,
F. R.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste vragensteller,
Goed dat jullie het belangrijk vinden je seksleven een oppepper te geven! Ik kan me wel iets voorstellen bij de terughoudendheid om met iemand te gaan praten, aan de andere kant is dat wel het meest effectief en stimulerend.
Aangenomen dat je een goede seksuoloog of -loge treft natuurlijk (de site van de Nederlandse Vereniging Voor Seksuologie (NVVS) geeft een overzicht). Het is zo moeilijk om jezelf te veranderen, en seksualiteit gaat nu eenmaal ook over de dingen die we niet zeggen of liever niet onder ogen zien. Een onpartijdige derde maakt het echt eenvoudiger om dingen uit te spreken.
Er zijn veel zelfhulpboeken die beogen het seksleven te verbeteren, maar ik ken geen titel die ik je vol vertrouwen zou aanraden. Nu ben ik ook niet de meest geschikte persoon om deze vraag aan te stellen, want ik vind de meeste zelfhulpboeken niet om door te komen en ik kan bewondering hebben voor mensen die een boek oppakken en trouwhartig de adviezen en stappenplannen opvolgen (en er nog iets aan hebben ook).
De tips die echt werken om een seksuele relatie te verbeteren, zijn de tips die aansluiten op jouw specifieke relatie. Ga eens experimenteren of kijk eens samen porno, zijn soms goede adviezen en soms ook helemaal niet. Sommige stellen kan ik helpen door voor te stellen dat ze vanavond om half tien gedoucht en bloot op bed gaan liggen met de opdracht het een uur leuk te maken met elkaar, bij anderen is een bewuste aanraking met kleren aan op de bank al een hele kluif.
Zelf ben ik niet zo’n fan van het samen praten over seksuele gevoelens of redenen waarom de relatie wat ingezakt is, terwijl veel andere hulpverleners of boeken dat juist propageren als manier om je gemoed te luchten en elkaar te leren kennen. Tijd voor elkaar maken en leuk dingen doen (binnen en buiten bed) werkt in zijn algemeenheid goed, kritiek inslikken en complimenten juist uitspreken helpt ook goed.
Nuttig is ook om eens te kijken op de website van de afdeling seksuologie van het AMC. De site gaat vooral over vrouwen maar is onverminderd toepasbaar op de gehele seksualiteit. Een van hun boodschappen is dat zin niet vanzelf ontstaat maar gemaakt en opgezocht en toegelaten moet worden. Zin in seks is niet zoiets als honger die vanzelf opkomt: als je wilt vrijen moet je wat doen – zin in seks is een actief iets dat gestuurd en geleerd kan (of moet) worden.
Veel plezier samen,
Gertjan van Zessen
Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer info:
• G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.