Ik ben een beetje eetgestoord

Ik ben heel slecht in mindfulness. Ik kan me er niet aan overgeven. Daarnaast ben ik nog steeds een beetje eetgestoord. Dus een eetbui is mij niet vreemd. Hoe zou ik het toch kunnen integreren in mijn eet- en leefpatroon? Hoewel er weinig patroon in zit momenteel.

Ons advies

Er zijn veel mensen die het gevoel hebben dat mindfulness niet bij ze past. Tegelijk spreken bepaalde aspecten uit deze filosofie je blijkbaar toch aan en geloof je dat het je eetpatroon goed zou kunnen doen.

Probeer eens hoe het is als je het heel klein maakt. Je kiest een heel kleine actie om wat bewuster te eten, eentje waarvan je denkt: ‘Dat kan ik zelfs opbrengen’. Bijvoorbeeld: één keer per dag de eerste hap van je maaltijd met aandacht eten. Of: één keer per week een dag alleen maar eten als je aan een tafel zit.

Als je merkt dat dit een verschil maakt, dan kun je een volgend experiment bedenken. Werkt een bepaalde oefening niet voor jou, dan laat je dat gaan en kies je iets anders. Zo verken je mindful eten op je eigen manier en op je eigen tempo.

Rita Zeelenberg

Mindfulness & Mindful eten

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Waarom aandachtsmeditatie werkt

Lees verder
Verhaal

Hoogleraar Brené Brown: ‘Je moet erdoorheen’

Verdriet, boosheid, pijn: we reageren het af of vluchten ervoor weg. Maar juist de momenten waarop w...

Lees verder
Artikel

Mindfulness: zen of onzin?

Lees verder
Kort

Kerstkilo telt zwaarder

Lees verder
Artikel

Daniëlle (23) lijdt aan misofonie. Het geluid van gesnurk, geknaag en gepulk drijft haar tot pure razernij.

Lees verder
Artikel

Vitamines verbeteren het geheugen

Lees verder
Advies

Depressie of anorexia?

Lees verder
Interview

Psychologe Ellen Langer ‘Je kunt ook mindful worden van voetbal kijken’

Lees verder