Ik ben een beetje eetgestoord

Ik ben heel slecht in mindfulness. Ik kan me er niet aan overgeven. Daarnaast ben ik nog steeds een beetje eetgestoord. Dus een eetbui is mij niet vreemd. Hoe zou ik het toch kunnen integreren in mijn eet- en leefpatroon? Hoewel er weinig patroon in zit momenteel.

Ons advies

Er zijn veel mensen die het gevoel hebben dat mindfulness niet bij ze past. Tegelijk spreken bepaalde aspecten uit deze filosofie je blijkbaar toch aan en geloof je dat het je eetpatroon goed zou kunnen doen.

Probeer eens hoe het is als je het heel klein maakt. Je kiest een heel kleine actie om wat bewuster te eten, eentje waarvan je denkt: ‘Dat kan ik zelfs opbrengen’. Bijvoorbeeld: één keer per dag de eerste hap van je maaltijd met aandacht eten. Of: één keer per week een dag alleen maar eten als je aan een tafel zit.

Als je merkt dat dit een verschil maakt, dan kun je een volgend experiment bedenken. Werkt een bepaalde oefening niet voor jou, dan laat je dat gaan en kies je iets anders. Zo verken je mindful eten op je eigen manier en op je eigen tempo.

Rita Zeelenberg

Mindfulness & Mindful eten

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Migraine en voeding

Lees verder
Artikel

Liefde nieuwe stijl

We gaan vrijer met de liefde om dan ooit. Maar werkt dat wel voor iedereen? Groot dossier vol inzich...

Lees verder
Artikel

Aandacht

Lees verder
Artikel

Gezond eten en afvallen: 3 valkuilen

Lees verder
Advies

Ik ga eten als ik me eenzaam en verdrietig voel

Lees verder
Artikel

Afval-valkuil 2: eten wordt een obsessie

Lees verder
Artikel

Als je kind zichzelf uithongert

Lees verder
Artikel

Fruitige types koken niet

Lees verder