Ik ben een beetje eetgestoord

Ik ben heel slecht in mindfulness. Ik kan me er niet aan overgeven. Daarnaast ben ik nog steeds een beetje eetgestoord. Dus een eetbui is mij niet vreemd. Hoe zou ik het toch kunnen integreren in mijn eet- en leefpatroon? Hoewel er weinig patroon in zit momenteel.

Ons advies

Er zijn veel mensen die het gevoel hebben dat mindfulness niet bij ze past. Tegelijk spreken bepaalde aspecten uit deze filosofie je blijkbaar toch aan en geloof je dat het je eetpatroon goed zou kunnen doen.

Probeer eens hoe het is als je het heel klein maakt. Je kiest een heel kleine actie om wat bewuster te eten, eentje waarvan je denkt: ‘Dat kan ik zelfs opbrengen’. Bijvoorbeeld: één keer per dag de eerste hap van je maaltijd met aandacht eten. Of: één keer per week een dag alleen maar eten als je aan een tafel zit.

Als je merkt dat dit een verschil maakt, dan kun je een volgend experiment bedenken. Werkt een bepaalde oefening niet voor jou, dan laat je dat gaan en kies je iets anders. Zo verken je mindful eten op je eigen manier en op je eigen tempo.

Rita Zeelenberg

Mindfulness & Mindful eten

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Mijn bejaarde vader bewaart alles

Lees verder
Video

Vijf artiesten over podiumangst: ‘Overgeven luchtte een beetje op’

Wat gebeurt er als een artiest podiumangst heeft? Zanger Peter Douglas vertelt over zijn zenuwen.

Lees verder
Artikel

Twintig kilo afvallenNieuw begin

Lees verder
Artikel

Sociaal snacken

Lees verder
Artikel

Als je kind geen ‘nee’ accepteert

Lees verder
Artikel

10 tips om meer te genieten van eten

Lees verder
Training

Denk je slank

Lees verder
Artikel

Rob Brandsma: ‘Onze geest is een knagend konijn’

Lees verder