Ik ben een beetje eetgestoord

Ik ben heel slecht in mindfulness. Ik kan me er niet aan overgeven. Daarnaast ben ik nog steeds een beetje eetgestoord. Dus een eetbui is mij niet vreemd. Hoe zou ik het toch kunnen integreren in mijn eet- en leefpatroon? Hoewel er weinig patroon in zit momenteel.

Ons advies

Er zijn veel mensen die het gevoel hebben dat mindfulness niet bij ze past. Tegelijk spreken bepaalde aspecten uit deze filosofie je blijkbaar toch aan en geloof je dat het je eetpatroon goed zou kunnen doen.

Probeer eens hoe het is als je het heel klein maakt. Je kiest een heel kleine actie om wat bewuster te eten, eentje waarvan je denkt: ‘Dat kan ik zelfs opbrengen’. Bijvoorbeeld: één keer per dag de eerste hap van je maaltijd met aandacht eten. Of: één keer per week een dag alleen maar eten als je aan een tafel zit.

Als je merkt dat dit een verschil maakt, dan kun je een volgend experiment bedenken. Werkt een bepaalde oefening niet voor jou, dan laat je dat gaan en kies je iets anders. Zo verken je mindful eten op je eigen manier en op je eigen tempo.

Rita Zeelenberg

Mindfulness & Mindful eten

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Helpt mindfulness bij slaapproblemen?

Lees verder
Branded content

Waarom kunst ons zo raakt

Dans, toneel of een schilderij: als we naar kunst kijken, zijn we geen passieve toeschouwers maar do...

Lees verder
Advies

Wat moet ik met mijn kwaadheid?

Nadat mijn ouders waren gescheiden, zag mijn vader me tien jaar lang niet staan. Mijn kwaadheid daar...

Lees verder
Training

Rust in je hoofd

Lees verder
Artikel

Anne Speckens: ‘Nare emoties hoeven je leven niet te bepalen’

Lees verder
Artikel

Langzaam leven

Lees verder
Artikel

Het goede van koffie

Lees verder
Artikel

Gezamenlijke avondmaaltijd helpt tieners

Lees verder
Artikel

Het gaat goed met jonge vrouwen

Lees verder