De vraag
Ik wil minder piekeren
Beste Carien,
Ik zit de laatste tijd niet goed in mijn vel, onder andere door allemaal veranderingen. Gelukkig gaat het met de angsten en paniekaanvallen al weer een heel stuk beter. Die zijn zo goed als weg, maar ik heb zo’n last van mijn gepieker.
Altijd aan het nadenken
Ik ben constant overal over aan het nadenken. Als mijn vriend iets later terugkomt dan verwacht, denk ik bijvoorbeeld dat hij een ongeluk heeft gekregen. Ik betrek alles op mezelf en maak me druk over toekomstdingen die misschien kunnen gaan spelen. Bijvoorbeeld dat de relatie van anderen uit gaat, de angst dat ik niet meer verliefd ben, maar juist ook de angst om mijn vriend kwijt te raken. Door het piekeren over mijn relatie kan niet van mijn relatie genieten en bovendien kost het me veel energie.
Hoe kan ik minder piekeren over mijn relatie
Ik ben begonnen aan bachelor psychologie. Dat helpt ook niet mee, omdat ik daardoor alleen maar meer ga nadenken. Ik voel me soms zo gevangen in mijn hoofd, maar weet niet hoe ik minder kan piekeren of mijn gedachten kan veranderen. Mijn gepieker gaat veel over mijn relatie (die wel heel goed zit), maar ook over andere dingen. Ik heb wel gedacht om naar een therapeut te gaan om minder te leren piekeren over mijn relatie en de andere dingen die me bezig houden, maar daar voel ik me net niet ‘erg’ genoeg voor.
Groetjes Lisette

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Dag Lisette,
Waarom we piekeren
Waarschijnlijk heb je te maken met een hardnekkige gewoonte, die zich voortzet ondanks dat je behoorlijk bent hersteld van je angst- en paniekklachten. Piekeren is een voorbeeld van controledwang, en mogelijk een reactie op de tijd dat die controle en beheersing ver te zoeken was. Lees hier over de verschillende redenen waarom we piekeren.
Op vaste momenten piekeren
Je kunt eens experimenteren met iedere dag verplicht een half uur piekeren. De ene dag over je relatie, de andere dag over je studie, een volgende dag over je familie etc. Op ieder ander moment van de dag dat je merkt dat je aan het piekeren bent, ga je jezelf afleiden door iets te doen (niets is zo bevorderlijk voor het piekeren als op de bank zitten!). Je verwijst jezelf voor piekeren naar dat ene half uurtje. Houd dat zeker een maand vol. Neem een vast tijdstip voor dat halve uurtje. Bekijk ook deze tips om minder te piekeren.
Succes en groet,
Carien Karsten