De vraag
Hoe weersta ik de verleiding om te drinken?
Beste Tatjana,
Ik weeg 82 kg bij een lengte van 168 cm en ik ben in het laatste jaar 4 kg aangekomen. Behalve te veel eten is mijn probleem ook vooral dat ik te veel drink. Het lukt me gewoon te vaak niet de verleiding te weerstaan. Ik heb geen drank in huis, maar op elke straathoek lijkt wel een slijter te zitten, dus wat wijn of bier is zo gehaald. Ik drink zeker 4 x p/w ong. 3 glazen alcohol en ik weet dat dat te veel is. Hoe weersta ik de verleiding?
groeten van Bubbels

Het advies
Beste Bubbels,
Ook van veel drank kom je inderdaad aan. Wist je bijvoorbeeld dat je voor elk glas wijn dat je drinkt minstens een half uur intensief moet bewegen om het er weer af te krijgen?
Je neiging om de slijter even makkelijk binnen te gaan, is typisch iets waar zogenaamde ‘externe eters’ ook mee kampen. Het (ongezond eten of in jouw geval, drinken) komt op je pad, en hup je bent om. Psychologie Magazine’s training ‘Mindful eten’ biedt verschillende oefeningen om te leren met dit soort externe verleidingen om te gaan.
Een groot deel komt neer op het versterken van je wilskracht. Nu geef je steeds toe en hoe vaker je toegeeft, hoe vanzelfsprekender het wordt om dat maar te laten gebeuren. Maar hoe vaker het je lukt de verleiding te weerstaan, hoe makkelijker het wordt je zin in een glas alcohol te negeren. Een kleine oefening: maak een lijst van dingen die je kunnen afleiden. Wat vind je leuk om te doen, waar ga je in op, waar krijg je energie van? Spoor jezelf aan een van die dingen te gaan doen op momenten waarop je dreigt door de knieën te gaan.
Wil je specifiek met je drinkgedrag aan de slag, dan kun je ook eens kijken op minderdrinken.nl. Succes!
Groet, Tatjana van Strien
Psycholoog Tatjana van Strien, van de Radboud Universiteit Nijmegen, is deskundige op het gebied van overgewicht, eetgedrag en afvallen. Neem een kijkje op haar site.