Oud worden zonder bijwerkingen

Het begint met meer beweging

Goed nieuws in tijden van recessie. Er is iets wat onze lichamelijke en geestelijke gezondheid een geweldige impuls kan geven, en het is nog gratis ook. Het ding is bovendien overal te vinden. Sterker nog: waarschijnlijk heeft u er zelf een in huis.

We hebben het over de trap. Traplopen (1) is een van de beste activiteiten die mensen aan hun dagelijkse routine kunnen toevoegen als ze hun gezondheid willen bevorderen. Dat is de belangrijkste uitkomst van een rondgang die Psychologie Magazine maakte langs veertien vooraanstaande Nederlandse onderzoekers op het gebied van gezondheid (achter in dit dossier vindt u een overzicht).

Op de vraag wat we zouden moeten doen om in alle opzichten fitter te worden of te blijven, gaven bijna al deze wetenschappers als eerste het antwoord: ‘Meer bewegen.’ En binnen die categorie werd vooral traplopen opvallend vaak genoemd. ‘Uit onderzoek is duidelijk dat inactieve mensen daarmee heel snel winst kunnen boeken,’ zo verklaart Maria Hopman, hoogleraar integratieve fysiologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, deze opmerkelijke overeenstemming.

Die snelle winst is precies de reden waarom Erik Scherder, hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, zich flink kan opwinden over het feit dat het gebruik van de trap op veel plekken wordt ontmoedigd. ‘Ga eens in verpleeghuizen kijken. Je moet er vaak zóéken naar de trap. Het gevolg: zodra ouderen er komen wonen, raken ze onttraind.’

Log in om verder te lezen.