De vraag
Doodsbang om lesbisch te worden
Ik ben een meisje van begin 20 en bang voor het onderwerp homofilie. Op de middelbare school hoorde ik dat een meisje lesbisch was. Sindsdien trek ik het me persoonlijk aan. Ik val gewoon op jongens en ik heb een vriend, maar ik ben toch bang dat ik ooit lesbisch zal worden, omdat je het zoveel ziet. Ik heb niet veel intieme vriendinnen en ik heb ook nooit fysiek contact met mijn vriendinnen. Maar als ik dan iets leuks doe met een vriendin of ik leer nieuwe vrouwen kennen, dan komt meteen mijn angst boven. Van elke vrouw vraag ik me af of zij lesbisch is. Als dit onderwerp op de televisie komt, ben ik bang dat mijn ouders denken dat ik ook zo ben. Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Een vrouw kan best verrukt zijn van een andere vrouw zónder dat ze lesbisch is – het is jammer als u zich daarvoor afsluit. Het lijkt wel of u op de middelbare school een persoonlijke homofobie hebt ontwikkeld. Zo’n fobie kan puur toevallig ontstaan, bijvoorbeeld doordat u geëmotioneerd was door iets heel anders op het moment dat u hoorde dat dit meisje lesbisch was.
U kunt met uw angst natuurlijk naar een psycholoog stappen, maar ik heb ook een therapie die u zelf kunt toepassen. Die heet flooding en werkt zo: dompel uzelf onder in een overvloed van ‘homoprikkels’. Koop het tijdschrift Expreszo, breng een avond bij het coc door of maak een praatje in een lesbische kroeg. Zo’n extreme blootstelling aan de bron van uw angst kan uw panische emoties uitdoven doordat u merkt dat er niets ergs gebeurt. Het helpt ook als u zich afvraagt: is het wel zo’n ramp om lesbisch te zijn?