Minder piekeren voor het slapen gaan

Hoe krijg ik het voor elkaar om minder te piekeren, vooral als ik probeer te gaan slapen?

Ons advies

Hier een tip: probeer ’s avonds van 7:30-7:45 flink te piekeren en dan de volgende ochtend weer van 7:30-7:45 uur. Als je dan naar bed gaat neem je je voor om piekergedachten die zich aandienen uit te stellen tot de volgende ochtend. Omdat je die avond al een beetje gepiekerd hebt en de rest de volgende ochtend kan, is het makkelijker om de piekergedachten even uit te stellen.

Zeg dan tegen jezelf: Niet nu, maar morgenochtend. Schrijf eventueel wat keywords op een briefje, zodat je de volgende ochtend dat briefje even kan raadplegen. Lees voor meer tips in het boekje Piekeren (Uitgeverij Boom).

Overigens, als je niet meteen of helemaal niet in slaap valt hou jezelf dan voor dat het helemaal niet zo erg is om niet of niet meteen te slapen. Als je ontspannen blijft liggen dan rust je toch uit en ben je de volgende dag meestal voldoende fit.

Ik wens je een goede nachtrust toe.

Expert

Ad Kerkhof

Piekerexpert

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Slaapdata

Lees verder
Artikel

De relatie-carrousel

Op steeds een ander paardje maken we hetzelfde rondje. Steeds vaker wisselen we de ene liefdespartne...

Lees verder
Artikel

Tegen de vlakte door een grap

Lees verder
Artikel

‘Ik was als de dood voor mijn dromen’

Lees verder
Artikel

De Onbewogen Beweger

Lees verder
Advies

Ik heb geen tijd om te piekeren

Lees verder
Verhaal

Hoop voor neuroten

Lees verder
Advies

Angstige dromen over te laat komen

Lees verder