De vraag

Minder piekeren voor het slapen gaan

Hoe krijg ik het voor elkaar om minder te piekeren, vooral als ik probeer te gaan slapen?

Het advies

Expert

Ad Kerkhof

Piekerexpert

Hier een tip: probeer ’s avonds van 7:30-7:45 flink te piekeren en dan de volgende ochtend weer van 7:30-7:45 uur. Als je dan naar bed gaat neem je je voor om piekergedachten die zich aandienen uit te stellen tot de volgende ochtend. Omdat je die avond al een beetje gepiekerd hebt en de rest de volgende ochtend kan, is het makkelijker om de piekergedachten even uit te stellen.

Zeg dan tegen jezelf: Niet nu, maar morgenochtend. Schrijf eventueel wat keywords op een briefje, zodat je de volgende ochtend dat briefje even kan raadplegen. Lees voor meer tips in het boekje Piekeren (Uitgeverij Boom).

Overigens, als je niet meteen of helemaal niet in slaap valt hou jezelf dan voor dat het helemaal niet zo erg is om niet of niet meteen te slapen. Als je ontspannen blijft liggen dan rust je toch uit en ben je de volgende dag meestal voldoende fit.

Ik wens je een goede nachtrust toe.

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Zo denk je constructief

Analyseren is nuttig. Piekeren is dat niet. Maar wanneer gaat het een over in het ander en hoe schak...

Lees verder
Advies

‘Wat zijn goede beroepen voor HSP’s?’

Welke beroepen zijn geschikt voor hoogsensitieve mensen?

Lees verder
Advies

Waarom heb ik die angstdromen?

Lees verder
Artikel

‘Droomsymboliek is grote onzin. Weg ermee!’

Lees verder
Artikel

‘Ik was als de dood voor mijn dromen’

Lees verder
Artikel

De persoonlijke symboliek van dromen Nee hoor, geen gorilla gezien

Lees verder
Artikel

Piekeren is prima

Lees verder
Advies

Angstige dromen over te laat komen

Lees verder