Minder piekeren voor het slapen gaan

Hoe krijg ik het voor elkaar om minder te piekeren, vooral als ik probeer te gaan slapen?

Ons advies

Hier een tip: probeer ’s avonds van 7:30-7:45 flink te piekeren en dan de volgende ochtend weer van 7:30-7:45 uur. Als je dan naar bed gaat neem je je voor om piekergedachten die zich aandienen uit te stellen tot de volgende ochtend. Omdat je die avond al een beetje gepiekerd hebt en de rest de volgende ochtend kan, is het makkelijker om de piekergedachten even uit te stellen.

Zeg dan tegen jezelf: Niet nu, maar morgenochtend. Schrijf eventueel wat keywords op een briefje, zodat je de volgende ochtend dat briefje even kan raadplegen. Lees voor meer tips in het boekje Piekeren (Uitgeverij Boom).

Overigens, als je niet meteen of helemaal niet in slaap valt hou jezelf dan voor dat het helemaal niet zo erg is om niet of niet meteen te slapen. Als je ontspannen blijft liggen dan rust je toch uit en ben je de volgende dag meestal voldoende fit.

Ik wens je een goede nachtrust toe.

Expert

Ad Kerkhof

Piekerexpert

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Ik wil alléén slapen

Lees verder
Branded content

6 leefstijladviezen voor een opgewektere stemming

Een gezonde leefstijl zou een depressie tegen kunnen gaan, aldus Amerikaanse psycholoog Stephen Ilar...

Lees verder
Advies

‘Hoe kom ik uit de slachtofferrol?’

Lees verder
Advies

In mijn dromen leef ik in een verlaten wereld

Lees verder
€ 0,29 Artikel

Beter slapen met warme voeten

Lees verder
Kort

Wanneer ga je naar bed?

Lees verder