Minder piekeren voor het slapen gaan

Hoe krijg ik het voor elkaar om minder te piekeren, vooral als ik probeer te gaan slapen?

Ons advies

Hier een tip: probeer ’s avonds van 7:30-7:45 flink te piekeren en dan de volgende ochtend weer van 7:30-7:45 uur. Als je dan naar bed gaat neem je je voor om piekergedachten die zich aandienen uit te stellen tot de volgende ochtend. Omdat je die avond al een beetje gepiekerd hebt en de rest de volgende ochtend kan, is het makkelijker om de piekergedachten even uit te stellen.

Zeg dan tegen jezelf: Niet nu, maar morgenochtend. Schrijf eventueel wat keywords op een briefje, zodat je de volgende ochtend dat briefje even kan raadplegen. Lees voor meer tips in het boekje Piekeren (Uitgeverij Boom).

Overigens, als je niet meteen of helemaal niet in slaap valt hou jezelf dan voor dat het helemaal niet zo erg is om niet of niet meteen te slapen. Als je ontspannen blijft liggen dan rust je toch uit en ben je de volgende dag meestal voldoende fit.

Ik wens je een goede nachtrust toe.

Expert

Ad Kerkhof

Piekerexpert

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

De betekenis van dromen

Droomanalyse was jarenlang taboe in de wetenschap. Maar nieuw breinonderzoek wijst erop dat dromen o...

Lees verder
Verhaal

Sleutel tot een authentiek leven: het hoeft niet perfect

Jezelf laten zien met al je onvolkomenheden is de sleutel tot een authentiek leven, volgens bestsell...

Lees verder
Artikel

Zo stoppen je nachtmerries

Lees verder
Artikel

Piekeren is prima

Lees verder
Artikel

Geluk geeft nare dromen

Lees verder
Artikel

Leren van je dromen

Lees verder
Advies

Dromen over een oud huis zegt iets over je persoonlijkheid

Lees verder
Artikel

Wat je dromen vertellen – droomduiding 4

Lees verder