Minder piekeren voor het slapen gaan

Hoe krijg ik het voor elkaar om minder te piekeren, vooral als ik probeer te gaan slapen?

Ons advies

Hier een tip: probeer ’s avonds van 7:30-7:45 flink te piekeren en dan de volgende ochtend weer van 7:30-7:45 uur. Als je dan naar bed gaat neem je je voor om piekergedachten die zich aandienen uit te stellen tot de volgende ochtend. Omdat je die avond al een beetje gepiekerd hebt en de rest de volgende ochtend kan, is het makkelijker om de piekergedachten even uit te stellen.

Zeg dan tegen jezelf: Niet nu, maar morgenochtend. Schrijf eventueel wat keywords op een briefje, zodat je de volgende ochtend dat briefje even kan raadplegen. Lees voor meer tips in het boekje Piekeren (Uitgeverij Boom).

Overigens, als je niet meteen of helemaal niet in slaap valt hou jezelf dan voor dat het helemaal niet zo erg is om niet of niet meteen te slapen. Als je ontspannen blijft liggen dan rust je toch uit en ben je de volgende dag meestal voldoende fit.

Ik wens je een goede nachtrust toe.

Expert

Ad Kerkhof

Piekerexpert

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Slaapgebrek? Licht lunchen!

Lees verder
Interview

Klinisch neuropsycholoog William Stixrud: ‘Goede bedoelingen maken onze kinderen gestrest’

Iedere ouder wil zijn kind een goede start geven in het leven, maar met al dat gehelp, gestuur en ge...

Lees verder
Artikel

Heel even liggen…

Lees verder
Artikel

Leren van je dromen

Lees verder
Column

Goed piekeren

Lees verder
Advies

Ik denk te veel na

Lees verder
Artikel

Wat je dromen vertellen

Lees verder
Artikel

Succesvol dromen

Lees verder