De vraag
Helpt EMDR bij slaapproblemen?
Beste Ad,
Ik wil graag weten of een EMDR behandeling ook bij slaapproblemen/stoornissen kan helpen. Door mijn slaapproblemen ben ik zo gefocust op het niet kunnen slapen, dat ik helemaal niet meer in slaap kom.
Ik werk sinds een jaar voor mijzelf. Buiten dat ik ontzettend leuk werk heb, en het goed gaat, ben ik mijzelf tegen gekomen wat betreft doseren/ begrenzen van energie.
Nu lijkt het er op dat ik behoorlijk ontregeld ben. Ik ben continue alert. Misschien speelt ook mee dat ik bang ben om niet meer te kunnen werken. Wat ik nu heb opgebouwd, heeft me zoveel gekost. Met veel angst en beven heb ik een jaar geleden mijn vaste baan opgezegd. Het nemen van die keuze bracht heel veel stress en onzekerheid mee.
Ik hoop dat u mij kunt adviseren.
met vriendelijke groeten,
Anoniem

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Anoniem,
Vervelende problemen. EMDR lijkt me in jouw geval niet voldoende, tenzij de draaglast alleen wordt veroorzaakt door onverwerkte gebeurtenissen van het verleden. Ik twijfel of dit laatste aan de hand is.
Bekijken we de slaapklachten vanuit het draagkracht-draaglastmodel dan is het de vraag of het jouw draagkracht is die is afgenomen, of dat het de draaglast die is toegenomen. Je verhaal doet het laatste vermoeden. Dat wil zeggen dat het vooral de last van de dagelijkse zorgen rondom je werk is die je nu de das omdoet. De slaapproblemen zijn het alarmsignaal dat het je allemaal te veel is.
Het voordeel is wel dat daar direct iets aan te doen is. Dat je ingrijpende keuzes moet maken om je leven of leefstijl aan te passen of bij te regelen. Dit om verdere schade (bijvoorbeeld burnout problematiek) te voorkomen. Zorg er ook voor dat je tijd maakt om leuke dingen te doen, maar ook dat je contact opneemt met een hulpverlener als het overduidelijk is dat je er alleen niet uitkomt.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland.  www.emdr.nl