De vraag
Ik sta ’s nachts vaak op
Geachte heer Lijzenga,
Ik ben 30 jaar en slaap al zolang ik mij kan herinneren nooit langer dan een paar uur achter elkaar. Bijna op de automatische piloot sta ik minstens drie keer op, maar meestal veel vaker (soms bijna elk uur) om naar het toilet te gaan. Ik doe dan vaak een plasje van niks en ik heb ook geen problemen met mijn blaas of zo. Is er iets aan dit patroon te doen?
Vriendelijke groet,
Caroline

Het advies
Beste Caroline,
We worden aan het eind van elke REM fase kort wakker; dit gebeurt gemiddeld elke 90 minuten. Meestal hebben we dat niet eens door, draaien we om en vallen we gewoon weer in slaap. Je hebt jezelf misschien ooit aangeleerd om op zo’n moment naar het toilet te gaan hoewel dit helemaal niet nodig is. Het vervelende is dat je dan even helemaal ‘wakker’ wordt. Dit is op zich geen probleem als je weer snel inslaapt als je weer in bed stapt, maar vervelend is het wel. Om dit gedrag af te leren zou je kunnen proberen om direct weer in bed te stappen zo gauw je merkt dat je richting toilet loopt.
Succes,
Cees
Bent u een slechte slaper? Lukt het u vaak niet op tijd naar bed te gaan, of wordt u te vroeg wakker? Misschien moet u uw slaappatroon eens onder de loep nemen. Plusabonnees legden hun vragen voor aan slaaponderzoeker Cees Lijzenga.
Wilt u meer weten over de somniobehandeling, een slaaptherapie via internet? www.somnio.nl