De vraag
Zijn slaappillen slecht voor de slaap?
Beste Slaapdeskundige,
Wat zijn de nadelen van slaaptabletten als benzodiapinen op de slaap. Ik bedoel geen afhankelijkheid, maar puur de invloed van de slaappillen op de slaap zelf.
Ik ben er nogal benieuwd naar omdat ik soms wel eens een slaappilletje neem, en als het daar bij blijft de volgende dag aanzienlijk meer energie heb dan zoals een schrijver zei: ‘elk kwartier op de klok kijken’.
Is er een echte ‘no no’ bij deze slaappillen of is de hetze groter dan het gevaar? Ik stel de vraag hier omdat er zo’n taboe op slaaptabletten rust dat je niemand tegenkomt die ze gebruikt. Edoch de statistieken wijzen anders uit.
Graag hoor ik je gedachten.
Hans Dekker

Het advies
Beste Hans,
Benzodiazepinen zijn slaapmiddelen en ze kunnen helpen om beter te slapen. Bovendien zijn ze relatief veilig, mits ze niet in combinatie met andere middelen worden gebruikt. Het zou mooi zijn als er verder niets over te zeggen is. Er zijn echter verschillende nadelen en gevaren in het gebruik van deze slaappillen.
Op zoek naar de oorzaak
Ten eerste kan er toleratie optreden; na een aantal weken kan de effectiviteit afnemen zodat je meer nodig hebt om dezelfde effecten te bereiken. Daarnaast kan het de achterliggende oorzaken van het slaapprobleem maskeren: door de slaappillen lijkt er even geen slaapprobleem meer te zijn (maar je slikt ze niet voor niets). Het is dus allereerst belangrijk om de oorzaak van het slaapprobleem aan te pakken. Dan kunnen slaaptabletten nog een ‘hangover’ effect hebben: het middel kan maken dat je de volgende dag slechter presteerd, bijvoorbeeld autorijden kan moeizamer gaan.
De impact van slaappillen op het natuurlijk slaap-waakritme
Verder zijn er aanwijzingen dat benzodiazepinen de productie van melatonine kunnen remmen. Melatonine speelt onder andere een belangrijke rol bij het slaap-waakritme. Daarnaast zorgt benzodiazepine ervoor dat de lichtere slaap (stadium 2) wat meer benadrukt wordt ten koste van de diepe slaap (stadium 3 en 4). Dit kan leiden tot een niet uitgerust gevoel de volgende ochtend.
Niemand heeft op zijn/haar voorhoofd staan of hij/zij slaappillen gebruikt, maar als je er naar vraagt zal er denk ik niet over gelogen worden. Ik denk dus niet dat er een taboe is, maar er is wel reden tot voorzichtigheid.
Met vriendelijk groet,
Cees Lijzenga
Bent u een slechte slaper? Lukt het u vaak niet op tijd naar bed te gaan, of wordt u te vroeg wakker? Misschien moet u uw slaappatroon eens onder de loep nemen. Plusabonnees legden hun vragen voor aan slaaponderzoeker Cees Lijzenga.
Wilt u meer weten over de somniobehandeling, een slaaptherapie via internet? www.somnio.nl