De vraag
Ik sprong uit het raam
Beste Jolet,
Op een nacht droomde ik dat mensen mijn huis wilden binnendringen. Ik moest zo snel mogelijk het huis uit en dus sprong ik uit het raam – ook in het echt! Het is niet superhoog, maar best een hoogte waarvan je niet zo omlaag springt. Ik stond doodsbang in mijn ondergoed buiten met de telefoon in mijn hand. Ik wilde 112 bellen, maar het lukte niet. Pas na een tijdje werd ik wakker. Toen ik aanbelde, hoorde mijn vriend gelukkig de bel. Is dit slaapwandelen? Vaak hoor ik dat mensen er naderhand niets meer van weten, maar ik weet nog precies wat er allemaal gebeurde. Ik vind dit heel eng. Wie weet wat ik uit angst nog meer ga doen in mijn slaap? Wat kan ik hiertegen doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat zult u zijn geschrokken! Dit is iets anders dan slaapwandelen, want slaapwandelaars weten achteraf zelden wat er is gebeurd. Bovendien stapte u vanwege een droom uit bed en uw gedrag paste ook bij die droom. De oorzaak zou kunnen liggen in een verstoring van de droomslaap, ook wel rem-slaap genoemd. Tijdens de rem-slaap zijn de spieren normaal helemaal slap (als verlamd). Het lijkt alsof bij u die verslapping niet plaatsheeft, waardoor u in het echt gaat doen wat u droomt. Dat kan tot heel gevaarlijke situaties leiden.
Ik raad u aan uw huisarts te vragen om een verwijzing naar een slaapcentrum. Daar kunnen ze onderzoeken wat er precies aan de hand is en wat eraan te doen is. Tijdens de rem-slaap, de droomslaap, worden de gebeurtenissen van de dag verwerkt. Als u iets spannends meemaakt, zult u ook spannend dromen en meer risico lopen op deze slaapgedragsstoornis. Het lijkt mij bijvoorbeeld geen goed idee om ’s avonds enge films te bekijken!