De vraag
Hoe leer ik me afsluiten voor geluiden?
Beste Lex,
Ik heb grote moeite me af te sluiten voor geluiden, met name ’s nachts. Ik erger me dan aan mijn snurkende partner en kan niet meer slapen. Oordoppen helpen niet, ik ben inmiddels zo gespitst op gesnurk dat ik alles erdoorheen hoor.
Ik realiseer me dat het probleem deels bij mij ligt. Ik doe al elke avond voor het slapen yoga, maar bij de eerste snurk sta ik meteen weer op scherp. Weet je manieren/doelgerichte therapieën om me beter te leren afsluiten?
Groeten,
Nicole

Het advies
Beste Nicole,
Het is geen simpele vraag die je stelt. Omdat het niet om een ergernis over iemands gedrag gaat. In dat geval kunnen we gemakkelijker zoeken naar een manier waardoor je je minder hoeft te ergeren.
In jouw geval windt dat gesnurk je op en je slaagt er niet in om er anders mee om te gaan dan ‘op scherp te staan’. Je ergert je niet alleen aan het gesnurk, maar je bent bijna obsessief erop gericht geraakt, lijkt wel. En misschien, maar dat is niet helemaal duidelijk uit je vraag, ben je ook in extreme mate gespitst op andere nachtelijke geluiden?
Er zijn natuurlijk wellicht praktische oplossingen te bedenken: hebben jullie een huis waar je apart kan slapen? Het idee alleen al dat je, als je ‘het niet meer uithoudt’ de vlucht kan nemen naar een andere kamer kan helpen die uiterste gespitstheid op het gesnurk te relativeren.
Heeft je partner al eens middelen geprobeerd om het snurken tegen te gaan? Het is tenslotte, denk ik, een probleem van jullie gezamenlijk en niet alleen van jou. Als je dat laatste denkt, zou ik je aanraden dat eens goed met je partner te bespreken. Het gesprek zou dan moeten gaan over de vraag: ‘Wat kunnen wij, wat kan jij en wat kan ik doen om hier verandering in te brengen?’
Dan nog terug naar wat jij verder zou kunnen doen. Misschien heb je baat bij een gerichte, kortdurende therapie. Ik denk dan aan ACT: Acceptance & Commitment therapy.
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl