De vraag
Uit angst voor agressie trek ik geen grenzen
Beste Wouter,
Ik ben zo bang voor agressie, dat ik ook in mijn eigen huis geen grenzen meer durf te trekken. Ik ben regelmatig mishandeld en bedreigd enige jaren geleden, door een ex uit een andere cultuur, die in die periode psychotisch was – geen hulp van politie of crisisdienst, uiteindelijk psychiatrische behandeling, die weer werd gestaakt omdat hij niet van bier en wiet af wilde blijven.
Vervolgens werd ook mijn zoon agressief; schreeuwen en schelden, huisraad vernielen, een dreigende houding aannemen. Hij is nu nog even opgenomen met een RM (Rechterlijke Machtiging, dit is een manier om iemand – hoewel die zich daartoe niet bereid verklaarde – toch op te nemen in een psychiatrische instelling, red.), maar straks begint het weer. Ook bier en wiet.
Zodra één van beiden nu een dreigende houding aanneemt, raak ik als het ware verlamd en kan ik alleen aan vluchten denken. Ik vermijd nu al bij voorbaat conflicten. Gelukkig wonen ze geen van beiden bij me, maar ze komen wel regelmatig langs. De ex is van zijn psychose af (Voodoo in thuisland en werk) en meestal heel zoet, maar ik zit toch steeds te kijken of hij weer iets zombie-achtigs krijgt.
Mijn zoon durf ik de deur niet te wijzen. Enerzijds omdat ik vind, dat hij toch met iemand moet kunnen praten en anderzijds omdat ik bang ben voor vernieling van ramen en deuren. Wat zou ik kunnen doen om de regie weer in eigen hand te krijgen en niet bij voorbaat bang te zijn? Ervan uitgaande, dat in deze regio de politie altijd te laat komt en de crisisdienst helemaal niet?
Groeten van Olga

Het advies
Beste Olga,
Het is een ernstige zaak dat je verlamd raakt zodra je ex of je zoon een dreigende houding aanneemt. Het lijkt er op dat je een trauma hebt opgelopen aan de eerdere mishandelingen. Trauma’s veroorzaken veel stress en angst. Probeer hulp te zoeken om hiermee om te leren gaan. Ga naar een psycholoog, of vraag eerst advies aan je huisarts.
Je vraagt hoe je de regie weer in handen kunt krijgen en niet bij voorbaat bang te zijn. Wat je zou kunnen proberen is letterlijk de regie in handen nemen, dus maak vaste afspraken met je ex en je zoon. Als ze aangeven langs te willen komen, zeg je welk tijdstip jou uitkomt. Jij bepaalt wanneer ze komen en hoe lang ze blijven. Je kunt ook proberen ergens anders af te spreken, bijvoorbeeld in een café dat jij leuk vindt, of bij familie. Onaangekondigd langs komen kan natuurlijk al helemaal niet.
Maak ook afspraken over agressie. Bijvoorbeeld: je spreekt met je zoon af dat als hij agressief wordt, hij twee maanden niet bij jou thuis kan komen. Als hij dan nog wil praten moet hij maar bellen of mailen. Probeer in elk geval duidelijk te maken dat je ex en je zoon alleen welkom zijn zolang ze zich gedragen. Dat is ook niet meer dan redelijk.
Het is natuurlijk niet makkelijk over dit onderwerp te beginnen, laat staan als je bang voor ze bent. Misschien is het een idee iemand er bij te halen, bijvoorbeeld een hulpverlener. Je kunt er gebruik van maken dat je zoon nu opgenomen is. Neem contact op met de instelling waar hij zit en vraag of je langs mag komen. Het zou mooi zijn als je afspraken kunt maken met je zoon onder begeleiding van een hulpverlener.
Veel sterkte!
• Wouter van Ballegooijen studeerde klinische psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij is cum laude afgestudeerd op het onderwerp online suïcidepreventie en werkt nu als promovendus bij het Trimbos-instituut en de Vrije Universiteit. Het promotieonderzoek gaat over diagnostiek, preventie en behandeling van angststoornissen en suïcidaliteit in het digitale tijdperk.
• Geen Paniek Online is een zelfhulpcursus om te leren omgaan met paniekklachten. Deze cursus staat op het internet en kunt u zelf in uw eigen tijd volgen. Neem een kijkje op www.info-geenpaniekonline.nl