De vraag
Waarom ben ik altijd moe? Heb ik een slaapprobleem?
Beste meneer Lijzenga,
Al zo lang als dat ik mij kan herinneren ben ik moe. De dokters zeggen dat sommige mensen gewoon veel slaap nodig hebben. Ik moet 10 uur slapen om me een beetje goed te voelen, maar dan zit ik nóg de hele dag te gapen. Ik kan mij hier niet bij neerleggen, ik wil ook ’s avonds leuke dingen doen zonder de volgende dag gesloopt te zijn.
Ik heb veel geprobeerd, maar niets lijkt te helpen.
Mijn klachten zijn als volgt:
– Ik ben vaak ziek (dit jaar 5 keer griep gehad).
– ’s Avonds soms niet in slaap kunnen komen terwijl ik me wel moe voel.
– Veel gapen overdag, ook ’s ochtends
– Het vaak koud hebben
– ’s Nachts gemiddeld vier keer wakker worden (gelijk weer inslapen)
– Vaak en meerdere dromen per nacht, ik kan ze bijna altijd nog (deels) herinneren
moeite met opstaan
– Meestal ochtendhoofdpijn (tussen mijn ogen) als ik te lang slaap
– Concentratie- en geheugenproblemen.
Ik hoorde dat er slaapcentra zijn waar ik onderzocht zou kunnen worden. Ik heb de doktoren bij wie ik ben geweest hier nooit over gehoord. Weet jij er meer van?
Groeten van Alice

Het advies
Beste Alice,
Eerst wat algemene opmerkingen over je slaap. Iedereen droomt vier of vijf keer per nacht, gemiddeld ongeveer 20 minuten per keer. Na iedere droomperiode (REM slaap) wordt men kort wakker, vaak zonder zich dat te herinneren. De reden dat je de droom nog weet is juist dat je ‘bewuster’ wakker wordt en de droom nog even in je geheugen zit terwijl je wakker bent. Tot zover dus niets vreemd.
Je zegt dat je niet in slaap kan komen als je de ochtend ervoor hebt uitgeslapen. Dit geeft al aan dat het beter is als je niet meer uitslaapt, hoe hard dit ook klinkt. Regelmaat is erg belangrijk. De hoofdpijn in de ochtend kan erop wijzen dat je te lang slaapt. Aan de andere kant wijst de vermoeidheid en het koud hebben erop dat je slaap tekort komt. Het lijkt er dus op dat je slaap van slechte kwaliteit is. Dit kan verschillende oorzaken hebben, waar ik niet zo eenduidig antwoord op kan geven.
Volgens de Hersenstichting kun je het volgende doen tegen een slaapprobleem:
– Onderneem een uur voor het slapen gaan alleen nog maar ontspannende activiteiten;
– Vermijd alcohol- of cafeïnehoudende dranken voor het slapen gaan;
– Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer;
– Laat smartphones/tablets/laptops en tv’s weg uit de slaapkamer;
– Zorg voor voldoende blootstelling aan natuurlijk daglicht overdag (dus ga naar buiten);
– Zorg voor voldoende beweging overdag;
– Vermijd sporten vlak voor het slapen gaan;
– Probeer regelmatige bedtijden aan te houden, ook in het weekend;
– Blijf na het ontwaken niet te lang in bed (maximaal half uur);
– Vermijd dutjes overdag.
Wanneer je langer dan een maand tenminste drie dagen per week slaapproblemen ondervindt, is het raadzaam om een huisarts te raadplegen en eventueel specialistische hulp in te schakelen.
Er zijn verschillende slaapcentra in Nederland waar je de slaap kunt laten onderzoeken. Kijk op nswo.nl, de site van de Nederlandse vereniging voor Slaap – Waak Onderzoek. Kijk onder expertisecentra. De wachtlijsten zijn over het algemeen erg lang, dus doe ondertussen de zelftest op www.somnio.nl.
Groeten,
Cees Lijzenga
Ben je een slechte slaper? Lukt het je vaak niet op tijd naar bed te gaan, of word je te vroeg wakker? Misschien moet je je slaappatroon eens onder de loep nemen. Plusabonnees legden hun vragen voor aan slaaponderzoeker Cees Lijzenga.
Wil je meer weten over de somniobehandeling, een slaaptherapie via internet? www.somnio.nl