De vraag
Om vier uur ’s ochtends wakker
Beste Jolet,
Rond 4 uur in de ochtend word ik wakker. Ik begin dan aan belangrijke en onbelangrijke dingen te denken. Omdat ik bang ben iets te vergeten ga ik soms wel zeven keer mijn bed uit om iets op te schrijven. Dat verstoort mijn nachtrust. Hoe kom ik hiervan af?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Een voorname factor bij slapeloosheid is de eigen instelling ertegenover. Wie zich zorgen maakt over het slaapgebrek valt veel moeilijker in slaap dan wie een berustende reactie heeft: ‘Oké, ik lig nu dus even wakker.’ De adrenaline die vrijkomt als je je opwindt, verhindert dat je weer inslaapt. Daarom zijn kinderen zo vroeg wakker op hun verjaardag. Die adrenaline ontstaat ook als u oplossingen ligt te bedenken. De kans dat u weer inslaapt is groter als u naar een rustig muziekje luistert, terugdenkt aan een relaxte vakantie of een ontspanningsoefening doet. Lezen helpt ook, mits het geen spannend boek is.
Het zal schelen als u overdag meer tijd neemt om te denken aan wat er morgen komt en om stil te staan bij de gevoelens die u bezighouden. Veel mensen zijn overdag zo druk dat daar pas ’s nachts gelegenheid voor is. Een uurtje niksen – in bad of tijdens een wandeling – helpt dan. Het schrijven van een dagboek heeft hetzelfde ‘opruimende’ effect. Heeft u misschien te veel hooi op uw vork? Dan helpt het om taken af te stoten, meer vrije tijd te organiseren en hulp te vragen.
Wist u dat alcohol de oorzaak kan zijn van deze slaapstoornis? Drank zorgt ervoor dat je snel inslaapt, maar ook dat je later in de nacht klaarwakker bent. Er is meer kennis over slapeloosheid dan ik hier kan doorgeven. Kijk daarvoor op insomnie.nl of volg de gratis Teleac-cursus ‘Beter slapen’ op educatie.ntr.nl.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp