De vraag
Ik eet als ik niet kan slapen
Mijn vraag gaat over slapen en eten. Ik kan moeilijk in slaap vallen. Als ik geen slaappil neem (dat gebeurt slechts incidenteel) duurt het soms wel 3 of 4 uur voordat ik in slaap val.
Vaak krijg ik dan een onbedwingbare behoefte om op te staan, en moet ik wat eten, vaak zoet. Dan slaap ik wel in als het laat is. Volgens mijn huisarts is het ‘psychisch’. Denkt u dat ook en wat adviseert u me? Dank voor uw reactie.

Het advies
Moeilijk in slaap kunnen komen en dan wat eten (of drinken) gaan vaak samen en dat kan dan een gewoonte worden. Misschien kun je een week lang een slaapdagboek bijhouden om te zien hoe het precies bij je zit? Dan zie je misschien ook op welke momenten het inslapen beter gaat, en ook wanneer het juist heel moeilijk ging.
Zo weten we dat vlak voor bedtijd joggen het inslapen bemoeilijkt, en ook kan men dan maar beter geen heet bad, een zware maaltijd of cafeïne en nicotine gebruiken. Met het drinken van een glaasje kamille thee of warme melk lijkt niets mis, maar alcohol kun je dan maar beter vermijden, omdat het de slaapkwaliteit nadelig beïnvloedt.
Beter is het om steeds op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en weer op te staan, en overdag te zorgen voor voldoende daglicht en lichaamsbeweging. Ook helpt het als je vlak voor het slapen een bepaalde routine volgt (een boek lezen, een glaasje kamillethee of warme melk drinken, een (handwarm) bad nemen).