Ik ben introvert, hooggevoelig en een piekeraar

Gelukkig pieker ik niet dagelijks, het is meer met perioden als ik me niet zo goed voel. Er is vaak een aanleiding en dan beginnen de radertjes te draaien en kan ik het niet meer stoppen. Ik ben moe, maar mijn hoofd is ‘hyper’. Het zijn niet altijd vervelende gedachten, maar het is alsof de gedachten als vissen door mijn hoofd spartelen.

Overdag ook, maar het valt natuurlijk het meest op als ik in bed lig en er niet van kan slapen. Met geen mogelijkheid krijg ik dan mijn hoofd tot rust. Om stapelgek van te worden soms en kost bergen energie. Oorzaak ligt denk ik deels in mijn introverte persoonlijkheid, daarbij ben ik hooggevoelig. Geen handige combinatie. Zijn er simpele trucs voor die ik kan toepassen? Kan yoga helpen?

Ons advies

Als je gepieker te maken heeft met je introverte persoonlijkheid dan helpt het niet om naar binnen te kijken voor een oplossing. Yoga kan wel, maar hoeft niet behulpzaam te zijn. Sommigen gaan juist piekeren op het moment dat ze ontspannen zijn. Dan kun je toch maar het beste naar buiten gaan om een betere aanpassing te vinden.

Wat in jou geval zou kunnen helpen is als je een vriend of vriendin vraagt om ’s avonds even naar je getob te luisteren. Vraag een vertrouwd iemand om naar jouw gepieker te luisteren. Hij of zij hoeft er dan niets mee te doen, alleen luisteren. Vraag je vriendin of vriend om niet met een oplossing te komen, maar alleen jouw gepieker te aanhoren. Je zult zien dat dit wonderen doet. Je brengt je gedachten dan meer in overeenstemming met de werkelijkheid.

Als je niemand kent die naar je wil luisteren, dan zou je eventueel Sensoor kunnen bellen, waar vrijwilligers zitten die naar je getob kunnen luisteren. Dat is anoniem, en het helpt misschien om de ergste nood wat te verzachten. Je kunt ook iemand uit je kennissenkring vragen om je buddy te worden. Een buddy die er voor je is als je te veel last hebt van je getob. Die je dan mag bellen. Zou je dat eens willen proberen?

Als je hoog sensitief bent, dan ben je niet alleen gevoelig voor negatieve gedachten, maar ook voor positieve. Probeer eens positief te piekeren, over iets waar je trots op bent, of over een gelukkig moment in je leven? Als je elk uur negatief piekeren afwisselt met 5 minuten positief piekeren dan heb je steeds eventjes afleiding.
Ik wens je veel plezier met je buddy.

Expert

Ad Kerkhof

Piekerexpert

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Haal meer uit je gevoeligheid

Een op de vijf mensen is hooggevoelig. Een persoonlijkheidstrek die kwetsbaar kan maken, maar ook he...

Lees verder
Artikel

Hoe lijnvriendelijk is je leven?

Neem een sportschoolabonnement. Werk aan je zelfbeheersing. Ga mindful eten. Dat is de goede raad di...

Lees verder
Advies

Hoogbegaafdheid en hooggevoelig

Lees verder
Artikel

Zo denk je constructief

Lees verder
Verhaal

Hoop voor neuroten

Lees verder
Advies

Ben ik een hooggevoelig persoon?

Lees verder
Advies

Wat kan ik doen tegen mijn wantrouwend piekeren?

Lees verder
Artikel

5 tips voor emotionele stabiliteit

Lees verder