De vraag
Komt mijn slaapprobleem door stress?
Ik ben kort geleden overspannen geweest en ben daarom een paar maanden gedeeltelijk thuisgebleven van mijn werk. Sinds twee maanden ben ik weer volledig aan het werk. Dat gaat goed, ik houd de werkdagen goed vol en ook mijn klachten (zoals hoofdpijn, concentratieproblemen en een uitgeput gevoel) zijn zo goed als verdwenen. Ik blijf alleen moeite houden met doorslapen: iedere nacht word ik rond een uur of half drie wakker, en val dan pas tegen half vijf weer in slaap. Dat was ook zo toen ik nog overspannen was.
Is dat een teken dat ik toch te veel hooi op mijn vork heb genomen? Of kan dat slaapprobleem ook een heel andere oorzaak hebben dan stress?

Het advies
U vertelt dat u vanwege overspannenheid enige maanden minder heeft gewerkt, en dat sindsdien een aantal klachten, zoals hoofdpijn, concentratieproblemen en vermoeidheid, sterk zijn verminderd. Maar het slapen is nog niet hersteld. Elke nacht tussen half drie en half vijf ligt u wakker. Dat is de periode gedurende het etmaal waarin ons stresssysteem het slechts werkt; bij stressgerelateerde aandoeningen liggen mensen vaak rond die tijd wakker en piekeren dan ook vaak over dingen waar ze overdag, als ze weer bezig zijn, van denken dat het toch eigenlijk wel meevalt. Maar in die nachtelijke uren ziet het er allemaal een stuk somberder uit.
U vertelt dat het werken wel weer gaat, maar u vraagt zich vanwege dat slaapprobleem af of u toch te veel hooi op uw vork heeft genomen. Bij dit soort klachten zien we vaak dat de overspannenheid wel overgaat, maar dat er een symptoom blijft bestaan dat hardnekkig is. Vaak betreft dat het slapen.
Het zou een goed idee zijn om gericht aandacht te geven aan het weer bereiken van een goede slaap. Daarbij kan het helpen om ruim voor het slapen gaan niet meer naar beeldschermen zoals tv en
computer te kijken, maar ontspannende activiteiten te ontplooien, bijvoorbeeld een wandelingetje maken, een beetje rommelen in huis, naar muziek luisteren of een grappig maar niet te moeilijk of spannend boek lezen. Als dat niet helpt, kunt u ook met uw huisarts overleggen wat nodig is om de slaap weer volledig te herstellen.
Het kan betekenen dat u tijdelijk toch wat minder zou moeten werken, om de ontspanning die nodig is voor goede nachtrust te kunnen bereiken. Het kan ook zijn dat u voor een korte periode een laag gedoseerd, niet verslavend slaapmiddel kunt gebruiken om de slaap weer te herstellen. Welke maatregelen u het beste zou kunnen nemen, is iets om met uw huisarts te bespreken.