De vraag
Ik heb last van plotselinge slaapaanvallen
Ik ben 42 jaar, en zolang ik me kan herinneren (dus ook al als kind) heb ik overdag zeer regelmatig slaapaanvallen: aanvallen van vermoeidheid.
Die aanvallen heb ik vooral wanneer ik niet actief ben maar ontspannen. Bijvoorbeeld tijdens tv kijken (ook als het spannend is!), lezen, voorlezen aan mijn kinderen, meerijden in de auto, etentjes, het avondeten gewoon thuis, en een muziekconcert bijwonen. En vroeger dus ook in de klas of de studiezaal. Dan komen die slaapaanvallen opeens opzetten. De slaap overvalt me en ik kan me daar vaak niet, of alleen met heel veel moeite (mezelf knijpen, regelmatig opstaan) tegen verzetten.
De praktijk is dat ik deze activiteiten gewoon niet meer doe of  toegeef aan de slaapaanval – als de situatie dat toelaat. Van dat laatste knap ik dan meestal zeer op! Normaal slaap ik zo’n 7,5 à 8 uur en ik slaap in het algemeen goed, maar die slaapaanvallen blijven.
Ik probeer me erbij neer te leggen, maar ik vind het toch wel jammer dat dit mijn dagelijks functioneren zo beïnvloedt. Deze week ben ik bijvoorbeeld maar liefst vier keer naast mijn man op de bank in slaap gevallen! En dat lag niet aan mijn man, hoor…  Gezellig, hè?! Is hier iets aan te doen of is dit gewoon de aard van het beestje?

Het advies
De problemen die je hebt kunnen veroorzaakt zijn door veel factoren. Het lijkt me dermate ernstig dat het belangrijk is om te achterhalen wat die slaapaanvallen precies veroorzaakt.
Je slaap laten meten in een slaapcentrum
Het beste zou zijn als je slaap gemeten wordt in een slaapcentrum – de meeste (grote) ziekenhuizen hebben tegenwoordig zo’n centrum. Ik raad je aan eerst de zelftest en eventueel het slaapinterview te doen bij somnio.nl. Het resultaat van die testen geeft een beter inzicht in de problemen.
Loes (33) lijdt aan narcolepsie. Door haar onbedwingbare slaapaanvallen werd ze jarenlang beschouwd als lui en ongeïnteresseerd. Lees hier haar verhaal Laat me slapen