De vraag
Ik kijk elk half uur op de wekker
Beste Cees,
Ik ben altijd jaloers op mensen die direct in slaap vallen. Als ik in slaap geraak, dan kan dat wel een paar uur duren. Soms kijk ik elk half of heel uur op de wekker en constateer ik dat ik nog niet slaap. Ik heb van alles geprobeerd: regelmaat, geen koffie, proberen te ontspannen, etc. Ook ben ik net terug uit Thailand en heb ik beide keren geen (noemenswaardige) last van een jetlag ondervonden.
Toch heeft bovenstaande weinig effect op mijn functioneren… ik weet niet beter. Soms heb ik wel eens een paar dagen dat ik doodmoe ben en bij moet slapen. Tien jaar terug meer dan nu. Het gebeurde dan één keer per jaar dat ik mij ziek moest melden omdat ik niet meer kon. Maar ik ben wel jaloers op mensen die gelijk in slaap vallen. Dat is voor mij niet voor te stellen. Ik sport veel en ben regelmatig moe, ga ik ’s avonds moe naar bed. Eenmaal in bed ben ik weer klaarwakker.
Ik ben veertig jaar geleden negen weken te vroeg geboren, en heb negen weken in een couveuse gelegen. Nu heb ik gelezen dat dat van invloed geweest kan zijn op de biologische klok wanneer er continu een lamp boven hing. Ik heb geen idee of het zo was, dat heb ik niet nagevraagd bij mijn ouders.
Als kind lag ik ook altijd wakker, wanneer mijn ouders ruzie maakten en lag ik de hele nacht te piekeren over voor wie je zou kiezen. Ik heb geen idee of dat invloed heeft gehad op het slaappatroon. Ook door mijn astma en bovengenoemde viel ik in de klas wel in slaap (lagere school).
Afijn, hoe luchtig ik het ook altijd probeer te benaderen…. je ziet de tijd voorbij kruipen… en ’s nachts ga ik er altijd wel een paar keer (in ieder geval één keer) uit voor een toiletbezoek.
Ik ben ook wel eens met mijn slaapprobleem naar de dokter geweest, dan krijg je een folder. Soms zou ik het best wel eens op willen nemen of naar een slaaplab…
Ach, ik blijf proberen, dus als u een advies heeft, graag.
mvrgr
FJ

Het advies
Beste FJ,
‘Ach, ik blijf proberen’, eindig je mee, terwijl slapen eigenlijk vanzelf zou moeten gaan. Ik begrijp dat je al erg lang deze problemen hebt, wellicht al vanaf je kindertijd. Je geeft aan dat het weinig effect op je functioneren heb, maar je geeft zelf ook al een beetje aan dat je niet meer weet hoe je overdag zou functioneren als je wel normaal zou slapen. Dat je ’s nachts voordurend op de wekker kijkt, werkt ook niet bevorderlijk.
Draai de wijzerplaat weg, of nog beter, zet de wekker in een andere ruimte waar je hem ’s morgens wel kunt horen maar niet kan zien. Maar je probleem lijkt veel dieper te zitten dan dit. Doordat je als kind in bed lag te piekeren kun je onbewust hebben aangeleerd dat je het bed associeert met problemen en probleemoplossen. Daarnaast lig je niet erg ontspannen in bed, want waarom zou je regelmatig op de klok kijken?
Zonder hulp kan het erg moeilijk zijn om deze patronen en gedachten te doorbreken. Als je geen andere klachten hebt (bijv. zwaar snurken) lijkt het me niet primair nodig om naar een slaapkliniek kunnen gaan. Probeer eens de zelftest op www.somnio.nl. Je krijgt dan een uitgebreider advies op basis van deze test.
Veel sterkte,
Cees
Bent u een slechte slaper? Lukt het u vaak niet op tijd naar bed te gaan, of wordt u te vroeg wakker? Misschien moet u uw slaappatroon eens onder de loep nemen. Plusabonnees legden hun vragen voor aan slaaponderzoeker Cees Lijzenga.
Wilt u meer weten over de somniobehandeling, een slaaptherapie via internet? www.somnio.nl