Hoe helpt slaap ons omgaan met vervelende ervaringen?

Wassing: ‘Tijdens de slaap speelt het brein een soort samenvatting af van wat er die dag is gebeurd. Bij een emotionele herinnering wordt zowel het netwerk van emoties

TEST
Doe de test »

Slaap je wel voldoende?

als dat van feitelijke herinneringen actief. Bij een goede nachtrust wordt de herinnering losgekoppeld van de emotie, waardoor iets naars de volgende dag al minder erg voelt.’

Je liet proefpersonen in een hersenscanner naar hun eigen karaoke-kunsten luisteren. Wat zag je?

‘Zoiets roept bij iedereen een gevoel van gêne en verlegenheid op, maar goede slapers voelen na een nacht al minder schaamte. Bij hen is de herinnering losgeraakt van het emotionele circuit en op een andere plek in het brein beland. Zij hebben het ‘een plek’ gegeven.’

En slechte slapers kunnen dat niet?

‘Als slapelozen terugdenken aan hun karaoke-zangkunsten, maar ook als ze denken aan iets gênants van jaren geleden, reageert hun emotionele brein nog steeds. Alsof het om een verse blunder gaat.’

Training

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme
bekijk de training
Nu maar
€ 95,-
Haunted by the past. Old emotions remain salient in insomnia disorder, Brain, vol. 142, 2019