En datzelfde dan twaalf uur later nog eens, want het is bewezen dat dat het leereffect vergroot. Franse psychologen hebben nu ontdekt dat we in die tussenliggende twaalf uur het best kunnen gaan slapen.

TEST
Doe de test »

Slaap je wel voldoende?

Dat concluderen ze uit onderzoek waarin ze twee groepen proefpersonen een rijtje vreemde woorden lieten oefenen tot ze die allemaal uit hun hoofd kenden. Proefpersonen die ’s ochtends woordjes hadden zitten stampen en het geleerde ’s avonds repeteerden, bleken daarbij minder goed te scoren dan proefpersonen die ’s avonds hadden geleerd en daarna waren gaan slapen. Als die laatste groep de volgende ochtend nog eens met dezelfde woordenlijst aan de slag ging, bleken ze sowieso al meer onthouden te hebben; bovendien pikten ze de woordjes die niet goed waren blijven hangen, sneller weer op.

Slaap doet dus iets met herinneringen – zelfs met herinneringen die niet meteen toegankelijk zijn, concluderen de onderzoekers. En dat is geen tijdelijk effect, voegen ze eraan toe. Want de ‘slaapgroep’ bleek een half jaar later nog altijd meer woordjes te hebben onthouden dan de groep die tussen beide stampsessies in niet had geslapen.

Training

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme
bekijk de training
Nu maar
€ 95,-
Relearn faster and retain longer, Psychological Science, nog te verschijnen