Je optimale leefritme

  • 1596 woorden
  • leestijd is
  • 8 minuten
De indeling ochtend- en avondmensen is volgens de Amerikaanse psycholoog en slaapdeskundige Michael Breus veel te beperkt. Hij onderscheidt 4 chronotypen. Hoe kunnen we onze dag optimaal indelen? vroeg journalist Judith van Ankeren hem.

Dat ik geen ochtendmens ben, wist ik allang. Als ik het helemaal zelf mag bepalen, kom ik bij voorkeur niet voor acht uur, halfnegen mijn bed uit. Voor zeven uur opstaan is voor mij een ware marteling. Maar een avondmens ben ik ook niet echt. Ik vind het best suf van mezelf, maar zo rond elf uur, halftwaalf wil ik meestal wel naar bed. Wat ben ik dan? Een slaapmens? Nee, een beer volgens de chronotype-test van slaapdeskundige Michael Breus.

Breus is als klinisch psycholoog verbonden aan de American Board of Sleep Medicine en auteur van de The power of when, waarin hij vier nieuwe ‘chronotypen’ introduceert. Naast beren zijn dat leeuwen, wolven en dolfijnen. Op basis van ervaringen met zijn eigen patiënten en de bestaande studies naar onze biologische klok, kwam hij tot de conclusie dat de klassieke tweedeling in ochtend- en avondmensen niet voldoet. Niet alleen omdat deze indeling mensen met chronische slaapproblemen uitsluit, maar ook omdat hierbij allerlei persoonlijkheidskenmerken worden genegeerd.

Test: Welk chronotype ben jij?

Ontdek je optimale leefritme Lees verder
Log in om verder te lezen.

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Judith van Ankeren

» profiel van Judith van Ankeren
  • Meer over

    Slapen

    Slaap geeft je lichaam rust en het lijkt erop dat het ook belangrijk is voor het functioneren van je geheugen. Als bonus krijg je er tijdens je slaap nog wat avonturen in de vorm van dromen bij. Maar wat als je de slaap maar niet kunt vatten?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Zelfhulpboeken: vage beloften of effectieve therapie?

In elke boekwinkel word je bedolven onder de zelfhulpboeken. Of je nu wilt stoppen met roken of milj...

Lees verder
Column

Een eigen ritme

Over de eerste verdieping van ons huis loopt een soort nulmeridiaan tussen twee tijdzones.

Lees verder
Artikel

Haal meer uit je adem

Lees verder
Artikel

Hou je hersens erbij!

Lees verder
Kort

Gezondheidsadvies: zo volg je het wél op

Lees verder
Advies

Ik ben mezelf kwijt

Lees verder
Artikel

Slaap je slecht? 7 tips om beter te slapen

Lees verder
Artikel

Bosbaden

Lees verder