Gezondheid

Dat is inderdaad een wonderlijk verschijnsel; ons lichaam gaat tijdens de slaap immers in de spaarstand. In een recent experiment van de universiteit van Colorado werd berekend hoeveel energie we uitsparen met een achturige bedrust. Het bleek om 134 calorieën te gaan – ongeveer een glas halfvolle melk. Best veel, als je weet dat de huidige obesitasepidemie wel wordt toegeschreven aan een dagelijks teveel van slechts 50 calorieën! Andersom bleken de proefpersonen in dit experiment na een slapeloze nacht precies zo’n zelfde hoeveelheid energie extra nodig te hebben om de dag door te komen.

TEST
Doe de test »

Slaap je wel voldoende?

Toch toont onderzoek na onderzoek aan dat chronisch slaapgebrek je kans op overgewicht verdubbelt. Hoe kan dat? Daarvoor zijn onder meer de volgende verklaringen aangedragen:

– Als je oververmoeid bent, ga je minder sporten. Na enige tijd daalt daardoor ook het rustverbruik van je lichaam.

– Slaapgebrek verhoogt de aanmaak van ghreline, een hormoon dat de eetlust versterkt, en het verlaagt de aanmaak van leptine, een hormoon dat het hongergevoel stopt. Je krijgt dus meer trek.

Training

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme
bekijk de training
Nu maar
€ 95,-

– Als je minder slaapt, heb je meer gelegenheid om te eten.

Energy expenditure during sleep, sleep deprivation (…), The Journal of Physiology, januari 2011