De vraag
Ik durf mezelf niet te laten zien
Ik heb sinds een jaar een relatie maar voel me niet op mijn gemak bij mijn vriend. Hij wil op seksueel gebied graag dingen uitproberen, maar als hij me vraagt om me uit te kleden, raak ik al in paniek en vlucht ik het liefst weg. We hebben er wel over gepraat en hij probeert me zo goed als hij kan te helpen, maar het wordt niet beter.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het is zó herkenbaar dat seks, lichaam en bekeken worden kwetsbaar voelen. Ik vermoed dat iedereen die deze rubriek leest, herkent wat je schrijft. Je kunt er met een beetje aandacht en geduld overheen groeien. Dat begint met de erkenning dat het niets geks is. Het is een goed teken dat je je veilig voelt bij je vriend en dat je erover durft te praten. Jullie moeten niet vertrekken vanuit de onveiligheid (zoals wanneer hij jou vraagt je uit te kleden) maar vanuit wat vertrouwd voelt. Begin lekker onder de lakens met het licht uit. Maak kleine uitstapjes naar iets minder veilig gebied (een klein kaarsje aan). Het helpt als je vriend je complimenteert en jij probeert hem te geloven. Kijk eens hoe hij zich voelt als jij (gekleed) hem (ongekleed) bekijkt. Kleine stappen is het devies! Succes.