De vraag
Ik heb een slecht zelfbeeld omdat ik klein ben
Het is een obsessie geworden, ik ben zoveel met mijn lengte bezig dat het m’n leven beheerst. Ik vergelijk mezelf met anderen en zie overal mensen die groter zijn, op tv, internet en in het echt. Iedereen die groter is (bijna iedereen) kijkt op mij neer (letterlijk en figuurlijk). Ik zie mezelf als een slap en miezerig iemand.
Wat zou ik hieraan kunnen doen?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Je kijkt steeds naar voorbeelden die je negatieve zelfbeeld bevestigen. Dat is oneerlijk vergelijken. Dat is een vorm van controle die je in de negatieve denkspiraal brengt. Je kunt ook kijken naar het aantal ‘kleine mensen’. Hoeveel kleine mensen zie je eigenlijk in het openbaar vervoer? Volgens een normale verdeling zit de helft van de mensen beneden de gemiddelde lengte. Registreer dat vaker.
Zijn al die kleinere mensen onzeker over hun lengte? Zijn ze slap en miezerig? Of kun je ook positieve eigenschappen of kenmerken ontdekken?
Zijn lange mensen altijd gelukkig en krachtig omdat ze lang zijn? Ik ben vrij lang, maar ik kan je vertellen dat ook ik veel geworsteld heb met onzekerheid. Het gaat uiteindelijk niet om je uiterlijke kenmerken maar om hoe je met jezelf omgaat, vanbinnen.
Zet jezelf op de eerste plaats. Jij bent belangrijk en je verdient een positieve, accepterende houding naar jezelf. Stop met vergelijken en weiger voortaan jezelf te vereenzelvigen met negatieve etiketten. Wees vriendelijk in je zelfbeschrijvingen en zoek naar bevestiging van je positieve zelfbeeld. Lees mijn boek Denk je Sterk! of ga in therapie als je niet uit de negatieve spiraal weet te komen.
Zie ook: mijn antwoord over ‘kleine borsten‘ in deze vragenrubriek.