De vraag
Ik ben zo onzeker over mijn borsten
Ik ben van jongs af aan heel onzeker over mijn lichaam. Vooral over mijn kleine borsten. Mijn partner zegt dat hij het genoeg vindt, maar ik zie ook dat hij erg graag naar grote borsten mag kijken. Daar wil ik me niet rot over voelen, maar ik denk dan: ‘had ik ze maar zo groot’. Ik wil het niet steeds mijn partner voor de voeten gooien dat ik er niet goed genoeg voor hem uitzie. Hoe kan ik met mijn onzekerheid leren omgaan?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Je onzekerheid hoeft niets te maken te hebben met de grootte van je borsten. Onzekerheid zoekt meestal een gevoelig onderwerp om te bewijzen dat je niet voldoet. Het maakt je wijs dat kleine borsten onaantrekkelijk zijn en dat je partner, om die reden, naar andere borsten kijkt. En je misschien zelfs zal verlaten vanwege je te kleine borsten. In die zin is onzekerheid zeer negatief en eigenzinnig.
Dat je partner ook naar andere vrouwen kijkt is heel gewoon. Maar zegt dat iets over jouw aantrekkelijkheid voor hem? Je onzekerheid zegt van wel. Een vruchtbare bodem voor onterechte jaloezie.
Eerst zal ik je vertellen wat je vooral níet meer moet doen, omdat deze je onzekerheid in stand houden en mogelijk zelfs verergeren.
Don’ts
Zekerheid zoeken en afdwingen
Geruststelling vragen aan je partner lijkt onschuldig, maar dat is het met deze hardnekkige onzekerheid niet. Je partner voelt heel goed aan wanneer er veel van zijn antwoord afhangt. Daardoor wordt zijn antwoord steeds minder spontaan. En dat is koren op de molen van je onzekerheid.
Negatief inzoomen op je borsten
Je bent aan het micromanagen door iedere keer weer in te zoomen op je borstgrootte. Die overconcentratie op 1 aspect van je lichaam lijkt controle te geven over je onzekerheid, maar je bereikt het tegenovergestelde. Je waarneming wordt beïnvloed door je onzekerheid waardoor je steeds weer in een negatieve denk-doe-spiraal komt. Als je werkt aan het verbeteren van je algemene zelfvertrouwen zul je zien dat je mening over je borsten ook kan veranderen.
Negatief invullen van je partners opvattingen
Jij denkt dat je partner grotere borsten mooier vindt en dat hij daarmee jou minder aantrekkelijk zal vinden. Accepteer dat het jouw gedachten zijn en dat deze niet hoeven te kloppen. Geef je partner de ruimte voor zichzelf te denken en te praten. Bovendien heeft hij al gezegd dat hij tevreden is.
Kortom, zekerheid zoeken, micromanagen en negatieve voorspellingen helpen zeker niet. Wat dan wel?
Do’s
Accepteer je kwetsbaarheid
We hebben allemaal kwetsbaarheden in onze waarneming, opvattingen en gedrag. Het erkennen en begrijpen ervan, helpt om er niet meer voor op de vlucht te gaan op zoek naar zekerheid. Onzekerheid is pijnlijk en heeft een oorsprong in je levensverhaal. Die emoties mogen verwoorden in een dagboek of gesprek met een vertrouweling helpt bij het leren accepteren van jezelf.
Ontwikkel vriendelijkheid naar jezelf
Onzekerheid wordt gevoed door een harde, eisende houding naar jezelf. Leer naar jezelf te kijken met vriendelijke, accepterende en vergevende ogen. Zoals jij naar iemand kijkt van wie je veel houdt. Dan kijk je naar iemands kracht en positieve eigenschappen en breng je begrip op voor de kwetsbaarheden.
Verschuif je focus naar je kwaliteiten
Leer breder te kijken naar jezelf en met meer zelfcompassie te waarderen wat je ziet. Borsten zijn een onderdeel van je uiterlijk, maar je gehele persoonlijkheid en lichaam houden je partner bij je. Wat is er mooi aan je? Wat waardeer je het meest? Waar ben je goed in? Hoe kun je dat verder ontwikkelen? Welke activiteiten doen je de tijd en je zelfbeeld vergeten? Welke dromen heb je? Hoe ga je die waarmaken, samen met je partner?
Herschrijf je zelfbeeld
Beschrijf je lichaam enkel met positieve of neutrale woorden van top tot teen. Weersta de behoefte negatieve etiketten te gebruiken. Hoe je jezelf en je positieve/kwetsbare punten benoemt, bepaalt je gevoel over jezelf.
Laat je negatieve spiegelbeeld los
In beweging ben je veel mooier dan in het negatieve plaatje voor de spiegel. Realiseer je dat je spiegelbeeld maar een momentopname is. Verblijf er niet te lang en als je er bent, blijf dan vriendelijk.