De vraag
Ik heb een minderwaardigheidscomplex
Ik heb moeite om mezelf te accepteren. Als me dat wel lukt gebeurt er altijd weer iets waarbij ik me weer achter mijn minderwaardigheidscomplex verschuil. Ik heb al een psycholoog bezocht, en dat heeft goed geholpen. Maar hoe kan ik hier thuis mee aan de slag?

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Wat prachtig dat je zelf ziet dat je je achter je minderwaardigheidscomplex verschuilt. Dat je ziet dat je dat doet is al een enorme stap. Volgende vraag: Waarom verschuil je je hierachter? Waarom denken we zo negatief over onszelf?
Lowballing: je minderwaardigheidscomplex is een truc
We gebruiken ons minderwaardigheidscomplex als een hele positieve truc. Die truc wordt wel ‘lowballing’ genoemd: als je maar negatief genoeg bent over jezelf, dan kan de praktijk alleen maar meevallen. Bijvoorbeeld: Als jij jezelf alleen maar lelijk vindt, dan valt alles wat je niet helemaal lelijk vindt aan jezelf ineens heel positief op. Iemand die zegt dat hij niets kan, zal zichzelf verbazen met de kleine dingetjes die hij wél kan. Is het niet grappig hoe we onszelf op die manier voor de gek proberen te houden?
Minderwaardigheidscomplex als zelfbescherming
Je negatieve zelfbeeld is dus in feite een hele mooie manier om jezelf te beschermen. Zo ben je veilig voor zelfverwijt en kritiek van anderen. Als je bij voorbaat al roept dat je toch niets waard ben, kun je ook niet falen! Lees die laatste zin nog 20 keer.
Misschien wordt het tijd om te beseffen dat het leven van jou is, dat je mag falen, dat je menselijk mag zijn en dat je niet alles perfect hoeft te doen. Het doorbreken van de negatieve illusies die je over jezelf hebt gebeurt in hoofdstuk 4 van Laat Los, het boek dat je bij de online training Loslaten cadeau krijgt. Ik denk dat je zelf al hard op weg bent. Wellicht geeft dit je het laatste zetje.
Lees ook deze 17 tips voor meer zelfvertrouwen