De vraag
Waarom heeft mijn moeder nu al een vriend?
Acht jaar geleden is mijn vader overleden. Als kinderen hebben we mijn moeder aangemoedigd om open te staan voor een nieuwe relatie. Nu heeft ze via internet een man leren kennen en is verliefd. Hoe blij ik ook voor haar wil zijn, het gaat mij allemaal te snel. Het kleine kind in mij schreeuwt: dit is mijn moeder, hij komt in mijn vaders huis en dat wil ik allemaal niet… Het voelt alsof mijn moeder met ons geen rekening houdt terwijl wij er al die jaren voor haar zijn geweest.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Het lijkt erop dat je jouw relatie met je moeder laat afhangen van haar relatie met een man. Doordat je moeder voor een relatie kiest, geeft ze jou de kans om je eigen pad te gaan. Indirect zegt ze: ik red me wel. Ze weet heel goed wat het je heeft gekost om er voor haar te zijn na het verlies van je vader. Grijp deze gelegenheid aan om je relatie met haar nieuw leven in te blazen. Die gaat een andere fase in. Minder zorgend vanuit wat jij denkt wat goed zou zijn en meer gelijkwaardig; vrouwen die met elkaar in het leven staan. Start met delen wat over jezelf gaat – dat zou je angst kunnen zijn dat je vader ‘vergeten’ gaat raken of die ander zijn plek gaat innemen in je moeders hart. Zij weet echt wel wat ze doet.