De vraag
Huilde ik maar minder snel
Bij films, liedjes en dergelijke krijg ik vaak een brok in mijn keel. En als ik zie dat anderen verdriet hebben, of bij een bijzondere gelegenheid als een bruiloft, vloeien bij mij de tranen snel. Ik vind dat erg vervelend, temeer omdat ik er ook in mijn werk als psycholoog last van heb. Van tevoren of tijdens een gesprek ben ik bang om te gaan huilen. Die spanning maakt juist dat het sneller gebeurt. Een mooie cirkel dus. Dat ik geraakt word, vind ik op zich geen probleem; het maakt ook dat ik van kleine dingen kan genieten. Maar ik zou het graag wat meer onder controle krijgen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U zult minder last van uw huilerigheid hebben als u die accepteert als een ‘grappige’ afwijking die u nu eenmaal heeft. Maar dat wist u natuurlijk al. U kunt experimenteren met een rustige ademhaling op het moment dat uw ogen warm gaan voelen. Het kan ook helpen om even een gebaar te maken, of aan iets anders te denken. Of u zegt er iets over: ‘Ik schiet nu eenmaal snel vol.’
Als u zelf rustig en vol vertrouwen in het leven staat, zal het huilen vermoedelijk afnemen. Een therapeut die ‘volschiet’ hoeft overigens geen ramp te zijn. De cliënt ziet dat u zijn emoties goed aanvoelt, en het is heel prettig om gevoelens te delen.