De vraag
Waarom kan ik niet huilen?
Als ik verdriet heb, voel ik een druk in mijn borstkas en een krop in de keel. Maar ik weet niet hoe ik moet huilen.
Blijkbaar heeft het iets te maken met emotionele problemen in mijn jeugd, maar ik kan ze niet plaatsen. Hoe komt dat ik niet kan huilen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De meeste mensen huilen, maar lang niet iedereen doet dat even vaak. Sommige mensen doen het nooit – en daar hoort u blijkbaar bij.
Huilen, geluk en gezondheid
Ik denk dat u zich er niet al te veel van hoeft aan te trekken. Mensen die veel huilen zijn namelijk niet gelukkiger of gezonder dan anderen. De gedachte dat het ontspanning geeft, wordt niet door onderzoek ondersteund.
Ook zonder tranen kun je emoties hebben
We weten niet wát maakt dat mensen nooit huilen. Wel weten we dat het in sommige heel emotionele situaties geblokkeerd kan raken. Bijvoorbeeld als een geliefde plotseling sterft. In het algemeen is het misschien niet zo belangrijk als u denkt. Die brok in uw keel zegt me dat u dezelfde emoties heeft als anderen; u geeft er alleen anders uiting aan.