De vraag
Ik moet huilen tijdens de seks – na een orgasme
Ik vind het erg lastig om mijn vraag te stellen – ik schaam me ervoor. Maar ik weet echt niet wat ik ermee moet, dus doe ik het toch maar. Ik heb al 22 jaar een heel goede relatie met mijn man, ook op seksueel gebied. We vrijen regelmatig en dat is voor beiden bevredigend.
Maar sinds ongeveer een jaar moet ik huilen tijdens seks. Dat heb ik regelmatig, aan het eind van een orgasme. Dan word ik emotioneel en moet dan dus zelfs huilen. Niet omdat het pijn doet of omdat ik het niet prettig vind. Juist niet, ik ervaar het de laatste tijd veel beter en voel me op zo’n moment zelfs gelukkig. Maar toch moet ik dus huilen tijdens de seks.
Wat kan daarvan de reden zijn? Ik werk de laatste jaren enorm aan mezelf; ik weet steeds beter wat ik echt wil. Zou dat het kunnen zijn? Dat ik nu veel beter kan aangeven wat ik wil, en er daarom ook meer van kan genieten? Ik begrijp dat het misschien een lastige en rare vraag is, maar ik hoop toch op wat duidelijkheid.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Bewuster leven = beter voelen
Gefeliciteerd, mooi dat het mogelijk is geworden dat dit vraagstuk zich aandient. Het komt inderdaad waarschijnlijk doordat je zo aan jezelf werkt. Bewuster in het leven staan maakt nieuwe inzichten en gevoelens mogelijk. Al is ook mogelijk dat het huilen tijdens de seks een minder prozaïsche oorzaak heeft. Bijvoorbeeld door een veranderende hormoonhuishouding in de (aanloop naar) overgang.
Het idee dat je groeiende emotionaliteit, het huilen tijdens de seks, komt door je inspanningen is natuurlijk veel fijner. Je voelt de seks beter, de emotie komt makkelijker tot uiting en je voelt je gelukkig. De vraag waar de emotie precies vandaan komt is lastig en misschien wel niet te beantwoorden. Als je 45 bent ligt er genoeg opgeslagen ‘in de kelders van het verleden’. Wellicht is er geen onderliggend iets, is het alleen je lijf dat meedeelt in het prettige gevoel. De vraag of dit normaal is, is natuurlijk volkomen zinloos. Laat de emoties na het vrijen lekker komen. Realiseer je dat ze niet erg of eng zijn, en laat je nog even lekker vasthouden door je man.