De vraag
Sinds de bevalling geen zin meer in seks
Beste Gertjan,
Wij hebben 7 ½  maand geleden een zoon gekregen en de bevalling was pittig. Het kwam niet op gang en uiteindelijk met behulp van hormooninfuus en vacuümpomp gehaald door de gynaecoloog. Hierbij ben ik behoorlijk ingeknipt.
Nu is sinds de bevalling mijn libido eigenlijk bijna weg. Ik herken mezelf niet meer zoals ik was voor de zwangerschap (tijdens was mijn libido ook laag). Ik ben ook bang dat het pijn doet en ben dus gespannen bij het vrijen. Overigens heb ik ook een hormoonspiraal laten plaatsen, na 9 jaar geen voorbehoedshormonen heb gebruikt. Kan dit ook een negatief effect hebben op mijn libido? Alvast bedankt.
Iris

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Iris,
Vergeleken met een jaar geleden zijn er enkele veranderingen opgetreden in jullie bestaan. Je hormoonsysteem is veranderd, je emotionele binnenwereld is veranderd, je lijf heeft een opdonder gehad, je hebt een pittige bevalling doorgemaakt, de relatie tussen jullie is van betekenis veranderd. Jij bent een moeder geworden en je man een vader, je nachtrust is anders, je energieniveau is anders, je werk en dagelijkse bezigheden moeten zich aanpassen aan alle andere veranderingen. Het is wonderlijk dat stellen de seksuele draad op kunnen pakken na zo’n fysieke en emotionele aardverschuiving.
Alle zaken die je noemt (en die ik noem) kunnen effect hebben op je zin in vrijen. Het lijkt me verstandig om de gevolgen van de knip en de anticonceptievragen te bespreken met een aardige arts-seksuologe of gynaecologe – pijn bij het vrijen is soms onterecht angst, soms is er een fysieke aanleiding b.v. in de vorm van littekenweefsel.
Probeer die lichamelijke kant helder te krijgen. Vervolgens is het toch een kwestie van tijd maken voor elkaar en voor lichamelijkheid. Niet meteen hete pornoseks, maar in kleine stapjes weer leren om je prettig en sexy te voelen bij elkaar.
Succes,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.