De vraag
Zijn penis wordt slap tijdens seks
Ik heb pasgeleden een leuke man leren kennen en vrijen met hem is fijn en lekker. Hij laat mij op verschillende manieren klaarkomen. Alleen komt hij zelf nooit klaar.
Tijdens de seks wordt zijn penis soms ineens slap. Ik zou het zo fijn vinden om samen klaar te komen. Wat kan er met hem aan de hand zijn? En hoe ga ik een gesprek met hem aan? Ik vind dat doodeng omdat we elkaar nog maar zo kort kennen.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Juist omdat je elkaar kort kent, is het goed om er nu over te beginnen. Hoe langer je wacht, hoe enger en ongemakkelijker het wordt.
Recht op het doel af is het beste: vraag op een intiem moment of hij iets wil vertellen over hoe hij de seks beleeft. Dat zijn erectie verdwijnt, is hem ook wel duidelijk en hij lijdt er vermoedelijk meer onder dan jij.
Maak het veilig door te benadrukken dat jij het niet erg vindt en door geen oordeel te geven. Houd je wens om samen klaar te komen even buiten beeld. Erecties zijn kwetsbaar.
Zijn erectie verdwijnt tijdens de gemeenschap. Fysiek functioneert het, dus is er iets wat hem van zijn gevoel van opwinding afleidt. Dat kan praktisch zijn (veel mannen vinden stimulatie met de hand opwindender dan via een vagina). Het kunnen negatieve gedachten zijn, prestatiedrang of nare ervaringen met seks.
Maar misschien is hij alleen wat gespannen bij zijn nieuwe vriendin en komt het vanzelf wel goed. Vraag ernaar en neem er de tijd voor. En probeer niet alles in één gesprek te stoppen.