De vraag
Beter alleen?
Mijn relaties lopen steeds stuk doordat ik bindingsangst heb. Soms voelt het in het begin heel goed, maar op een gegeven moment slaat de beklemming altijd toe. Als ik dan andere vrouwen zie, ervaar ik een euforisch gevoel en verlang ik naar seks met hen. Dan wil ik mijn relatie uitmaken om mijn opties open te houden. Kan ik maar beter geen relaties meer aangaan zodat ik die verlangens altijd kan bevredigen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Bindingsangst en het verlangen naar seks met anderen zijn volkomen normale sensaties. Het probleem bij jou is dat beide emoties heel krachtig worden, waardoor je ze niet goed kunt hanteren of weerstaan. In relaties maakt dat je ongedurig en heb je moeite met trouw en verbinding.
Steeds maar spannende seksuele dingen doen, geeft onrust en is uiteindelijk onbevredigend – dat kan ik wel constateren na dertig jaar mensen met hetzelfde probleem als jij te hebben behandeld. Seks zonder verbinding maakt op de lange duur niet gelukkig.
Je vraag gaat in de kern daarom niet over kiezen tussen een relatie en seks met diverse vrouwen, maar over emotionele volwassenheid. Meer specifiek over het kunnen verdragen van krachtige emoties en verlangens. Nu versterken die elkaar: het gevoel opgesloten te zitten in een relatie versterkt en voedt de lust naar anderen (en omgekeerd).
Als je jezelf beter leert begrijpen, worden zowel je bindingsangst als je verlangen naar anderen minder overheersend en beter hanteerbaar. Maar het zijn lastige patronen om op eigen kracht te doorbreken.
Samen met een psychotherapeut of seksuoloog kun je oefenen met nieuwe gedragspatronen en vaardigheden en dan ontdek je vast dat je meer kunt dan je nu denkt.