De vraag
Alleen in de 2de week van mijn cyclus vrijen we fantastisch
Beste Gertjan,
Nadat mijn eerste huwelijk in een scheiding eindigde, ben ik nu alweer een paar jaar erg gelukkig met mijn tweede man. Tijdens mijn eerste huwelijk was mijn seksleven minimaal. Nu is het fantastisch. Ten minste, in de tweede week van mijn cyclus. Ik wil dan wel elke dag vrijen. Zodra echter de eisprong geweest is (meestal op dag 11 of 12), is het gedaan met de lust.
Sterker nog, ik voel dan soms zelfs weerzin. Volgens mij hangt het samen met PMS (premenstrueel syndroom); ik heb meer klachten die daar op duiden. Zodra mijn menstruatie begint, voel ik me prettiger en is de lust weer terug.
In de praktijk betekent dit dat we zo’n vijf dagen in de maand lekker kunnen vrijen. Mijn man reageert begripvol, maar ik baal er toch erg van. Ik slik geen anticonceptiepil; ik heb er velen geprobeerd, maar ik word er depressief van. Ook andere hormonale anticonceptie verdraag ik niet.
Wat zou me nog kunnen helpen om ook in de derde en vierde week plezier van seks te kunnen hebben?
Groeten van Marlie

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Marlie,
Het verband tussen zin in seks en de menstruele cyclus is veelvuldig onderzocht, en er zijn grote lijnen maar ook grote verschillen tussen individuele vrouwen. De algemene gedachte is dat de seksuele zin en ontvankelijkheid (en ook de aantrekkelijkheid voor mannen) het grootst zijn vlak voor de ovulatie, zodat de voortplanting de beste kansen krijgt.
In de eerste week van je cyclus begint de ongesteldheid en is je oestrogeen laag – vaak met de minste seksuele zin in de maand. In week twee gaan de oestrogenen omhoog en komt er ook wat testosteron vrij: je krijgt meer zin en wordt makkelijker opgewonden. In de derde week zakken de oestrogenen weer weg, in week vier neemt de progesteron het over en in die week komen de PMS symptomen, als je daar last van hebt, tot bloei. Bij vrouwen met een liefdevolle relatie schijnt het verband tussen ovulatie en zin overigens sterker aantoonbaar dan bij ongebonden vrouwen (maar daar heb jij niets aan).
Interessant voor ons vak is dat men tegenwoordig met beeldtechnieken veel meer zicht krijgt op de feitelijke processen in het brein. Men heeft vrouwen voor een gokkast gezet en hun hersenen met een MRI-scan bekeken – afhankelijk van hun menstruele fase blijken de beloningsgebieden in de hersenen meer of minder geactiveerd te worden. Voor de ovulatie reageren ze sterker op beloning (en schijnen ze, los van dit onderzoek, ook sterker te reageren op cocaïne).
Nu zijn er heel wat stellen die zouden tekenen voor een leuke week seks per maand. Als je meer los wilt komen van de remmingen van je hormonen, zou ik ook als eerste denken aan variatie in anticonceptie, maar dat heb je al geprobeerd. Jullie zijn kennelijk in staat elkaar op te winden, dus extra oefenen op dat vlak heeft waarschijnlijk weinig nut.
Het is accepteren en je zegeningen tellen (en af en toe proberen of je je tegenzin kunt foppen), en als je het echt aan wilt pakken adviseer ik je een afspraak te maken met een gynaecoloog en eens te overleggen over wat er mogelijk is. Hormoon-suppletie zal echter ook zijn bijwerkingen hebben ..
Gertjan van Zessen