De vraag
Ik voel me niets meer waard sinds mijn ziekte
Ik heb de chronische ziekte ME/CVS, mede hierdoor ben ik erg onzeker geworden. Tot mijn zestiende sportte ik erg veel en was daar ook succesvol in. Het gevoel dat ik van sporten kreeg vond ik heerlijk, maar door mijn ziekte kon ik in 1 klap niet meer sporten.
Nu heb ik het gevoel dat ik ‘er niet meer toe doe’, ik kan in mijn ogen immers niets meer presteren. Zelfs een klein rondje hardlopen lukt me niet, en ik moet elke avond om 10 uur gaan slapen omdat ik dan helemaal op ben. Me concentreren gaat ook niet meer waardoor het me maar niet wil lukken om verder te studeren, dit kost me te veel energie, zelfs niet bij een opleiding onder mijn ‘niveau’.
Eigenlijk schaam ik me er voor dat ik nu zo ben geworden, ik ben nu totaal niet wie ik wil zijn, elke dag forceer ik mezelf om dingen te kunnen die eigenlijk niet gaan, en dan nog heb ik het idee dat ik niets kan. Daarnaast krijg ik van mensen in mijn omgeving vaak te horen dat ik me maar aanstel, terwijl ik juist zo min mogelijk probeer te klagen. In mijn ogen ben ik anderen vooral tot last, er moet altijd rekening met me worden gehouden. Hoe kan ik beter met mijn ziekte omgaan? Alvast bedankt.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Marinka,
Rot voor je dat je de diagnose ME/CVS hebt gekregen. Het is heel lastig om te leren omgaan met (de gevolgen van) een ziekte. Het vereist dat je je zelfbeeld aanpast. Jij zag jezelf als een sportief persoon en ontleende waarschijnlijk een groot deel van je eigenwaarde aan je sportieve prestaties. Nu je niet meer aan die voorwaarden voldoet vind je jezelf niets meer waard, en heb je het gevoel anderen tot last te zijn.
Het klinkt alsof je nog dagelijks een strijd levert tegen je lichaam. Dat is heel begrijpelijk, maar het is zaak dat daar een einde aankomt. Het slokt al je energie op en leidt alleen maar tot meer frustraties. Die ziekte heb je nu eenmaal. Je kunt je het slachtoffer blijven voelen van de ME/CVS, en als minderwaardig ten opzichte van anderen, maar je kunt er ook bewust voor kiezen om jezelf, inclusief je beperkingen, te accepteren.
Wanneer iemand uit jouw naaste omgeving ziek zou blijken te zijn, zou jij diegene dan als minder beschouwen? Doet diegene er niet meer toe omdat hij/zij ziek is? Een mens is meer dan de optelsom van zijn prestaties. Hoe sneller je dat zult realiseren, des te beter je je zult voelen. Wat je hierbij kan helpen is om je meer te focussen op die dingen die je nog wel kunt doen en waar je voldoening van krijgt. Maak daar een lijst van en bouw ze in je routine in. Op deze manier zal er minder ruimte overblijven om te ‘blijven hangen’ in die dingen die je niet meer kan. Als jij jezelf, inclusief je (lichamelijke) beperkingen, weet te accepteren, zal dat respect afdwingen bij je omgeving. Sterkte.
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train je zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Jezelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op jezelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.