De vraag
Medicijngebruik
Hallo Mieke,
Daar ik last heb van stemmingsstoornissen en depressies slik ik al ongeveer anderhalf jaar anafranil, een anti-depressivum en depakine, een middel dat ik gebruik tegen epilepsie, maar dat ook inwerkt op je stemmingen. Nu ben ik in dat anderhalf jaar zeker 15 kilo dikker geworden. Komt dat door de medicatie? Zo ja, wat kan ik daar dan aan doen? (Ik heb het gevoel dat ik steeds dikker en dikker word en ik voel me niet lekker in mijn vel. Ik draag alleen maar zwarte, wijde kleding zodat het niet zo opvalt, maar ja, mijn gezicht kan ik niet verbergen…)

Het advies
Beste,
Van een aantal medicijnen is bekend dat ze als bijwerking hebben dat je er makkelijk van aankomt. Het staat, als het goed is, ook in de bijsluiter. Je kunt het beste samen met je huisarts op zoek gaan naar een medicijn dat je even goed helpt en deze bijwerking niet heeft. Maar helaas, soms is dat medicijn er niet en is het bestanddeel dat je nodig hebt, net ook verantwoordelijk voor dat overgewicht. Dat betekent dat je, zeker zolang je het medicijn moet gebruiken, een heel ander eetpatroon moet gaan aanleren. Of je hebt door het medicijn meer trek dan voorheen, of je hebt gewoon minder calorieën nodig. Maar het kan ook zijn dat je er minder door gaat bewegen. Een van deze punten heeft je energiebalans verstoord. Om uit te zoeken wat bij jou het geval is, is hulp van een diëtist wel aan te raden. Als je meer trek hebt, zul je daar namelijk anders mee om moeten gaan dan wanneer je minder calorieën verbrandt. Verwaarloos het probleem vooral niet. We weten inmiddels dat kilo’s die er eenmaal aanzitten, bijna niet meer weg te krijgen zijn. Mijn advies is dan ook: ga op onderzoek uit naar een vervangend medicijn.