De vraag
Ik voel me zo neerslachtig
Ik voel me neerslachtig, al ruim acht maanden. Redenen hiervoor zijn – zo schat ik in – een verbroken relatie die nooit is verwerkt, weinig plezier in mijn werk en geluidsoverlast (muziek) van mijn buurman. Van dit laatste ben ik erg gespannen geraakt, omdat ik erg gevoelig ben voor geluiden.
Ik realiseer me dat er iets moet veranderen, want dit neerslachtige gevoel duurt te lang. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen, bij mezelf of de externe factoren? Wat het eerste betreft: ik ben overgevoelig voor tegenslagen en uit die gevoelens bijna nooit. Wat het laatste betreft heb ik met betrekking tot de geluidsoverlast wel diverse pogingen gedaan, maar mijn buurman blijft stug doorgaan. Hoe kan ik zorgen dat ik me minder neerslachtig voel?

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Problemen van binnenuit (of komen die eigenlijk ook van buitenaf?) en problemen van buitenaf (of komen die eigenlijk ook van binnenuit?). Wat is binnen en wat is buiten. Het lijkt mij in dit geval een wisselwerking tussen binnen en buiten. Je bent heel gevoelig, en dat is een goede eigenschap en je bent gesloten, vaak ook goed maar niet wanneer je jezelf daardoor in de weg zit, en er zijn onplezierige dingen die op je inwerken en waar je geen verweer tegen lijkt te hebben. Reden genoeg om neerslachtig te zijn.
Remedie als je je neerslachtig voelt: actie
Neerslachtigheid heeft vaak te maken met een gevoel van machteloosheid. Je zegt terecht dat je het moet aanpakken. Actie helpt meestal. Het machteloosheidsgevoel verdwijnt daardoor. Het maakt niet echt uit of je begint met jezelf of met de omgeving; het één staat niet los van het ander.
Stappen nemen om de relatie uit te praten is beiden: jij doet iets wat in en buiten jou effect heeft. Praat met een vriend of vriendin over de verbroken relatie en je gevoelens daarover. Als dat je oplucht, is dat zeker goed. Hou het kort. Een andere mogelijkheid is dat je het loslaat. Lik je wonden en laat het achter je. Dat is ook actie. Pak je leven weer op. Steek je energie in dingen die je raken of boeien of een tevreden gevoel geven. Richt je aandacht op het verwezenlijken van positieve doelen.
Tegenslagen zien als leermomenten
Laat je niet van de wijs brengen door tegenslagen want dat zijn vaak leermomenten. Het betekent dat je plannen of aanpak een beetje moet wijzigen of even hulp moet vragen. Hulp vragen is gezond en slim. En nog een vraag: hoe boos mag jij van jezelf zijn? Kwaad zijn is je kracht toelaten en dat helpt meestal. Dan nemen anderen je meer serieus.
Op adem komen
Ik heb ook een beetje de indruk dat je oververmoeid bent en daardoor extra gevoelig voor storingen van buitenaf. Kun je een paar dagen weg, liefst een week, en ergens in een prettige omgeving tot rust komen op jouw manier? Dat geeft vaak ook frisse, nieuwe ideeën. Bijvoorbeeld een andere baan zoeken of verhuizen of een opleiding gaan volgen.