De vraag
Nachtmerries door een horrorfilm
Beste Jolet
Toen ik elf was, heeft mijn vader mij een horrorfilm laten zien. Ik heb daar toen erge problemen mee gehad. Nu, zeven jaar later, ben ik nog niet van dat trauma af. Als ik gestrest ben, dan krijg ik nachtmerries over die film. Daarbij pieker ik er bijna elke nacht over als ik net in bed lig. Ik durf ook nooit in de tv-gids te kijken. Hoe kan ik hiermee geholpen worden? Of moet ik de film gewoon weer kijken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik adviseer je te stoppen met het ontwijken van films en alles daaromheen, anders zal deze fobie je steeds meer beperken. Je kunt eens proberen die film opnieuw te bekijken – liefst omringd door aardige mensen en met de afstandsbediening in de hand. Dan ben jij de film de baas. Het kan ook helpen als je weet hoe horrorfilms gemaakt worden; dan gaat de magie eraf.
Deze sterke angst kan zijn ontstaan door een ándere gebeurtenis dan die film, die in diezelfde periode plaatsvond. Iemand wordt bijvoorbeeld bang voor spinnen nadat hij tijdens een gesprek over zijn ontslag een spin over tafel heeft zien lopen. Mocht een dergelijke koppeling bij jou aan de orde zijn, dan dient die ándere schrik eerst te worden verwerkt.
Een fobie als deze is vaak goed te behandelen door een gedragstherapeut. Praat maar eens met je huisarts.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.