De vraag
Ik houd van mijn vriend maar ik ben lesbisch
Beste Jolet,
Ik ben een vrouw van dertig jaar. Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen en hebben het goed. Dit is mijn eerste relatie en ik houd zielsveel van hem. Vier jaar geleden werd ik verliefd op een vrouw. Sindsdien weet ik dat ik lesbisch ben; daar heb ik niets mee gedaan. Na drie jaar moed verzameld te hebben, vertelde ik vorig jaar aan mijn vriend dat ik op vrouwen val. Hij reageerde heel pragmatisch: toen ik zei dat ik niet bij hem weg wilde, leek voor hem de zaak opgelost. We zijn er nooit op teruggekomen. Het kost me moeite om met dit geheim rond te lopen. Mijn familie accepteert homoseksualiteit niet en ik heb geen vriendin met wie ik kan praten. Professionele hulp zoeken durf ik niet. Ik wil mijn vriend niet kwijt, maar ik verlang er wel naar om mijn lesbische gevoelens verder te gaan ontdekken. Wat moet ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U hebt een stap gezet met uw vraag aan Psychologie Magazine! Mijn complimenten daarvoor. Wat is het volgende piepkleine stapje? Misschien een e-mail naar een lot­genoot op internet? Om uw lesbische kant in de praktijk te verkennen kunt u internet gebruiken, maar misschien vindt u een bezoek aan een coc-avond of een café voor lesbiennes makkelijker. In elk geval zult u zich beter voelen als u enkele mensen om u heen in vertrouwen neemt. U kunt uw vriend het beste op een door u gekozen moment vertellen dat u deze gevoelens verder wilt onderzoeken. Voel u niet te snel ­verplicht om honderd procent lesbisch te worden. Er zijn meer getrouwde mannen en vrouwen met homofiele gevoelens – zie www.orpheusnederland.nlvoor hulpverlening. Wát uw volgende stap ook gaat worden, ik hoop dat u een goede vriendin vindt, van welke geaardheid dan ook, met wie u vertrouwelijk kunt praten. De weg is nog lang – maar als u steeds weer een klein stapje neemt, dan komt het goed.