De vraag
Ik ben de eeuwige twijfelaar
Ik weet niet wat mijn doel is en wat ik wil in mijn leven. Iedereen rond mij maakt hun dromen waar, en weet wat hij/zij wil. Ik blijf maar twijfelen, ben echt ‘de eeuwige twijfelaar’. Ik twijfel soms aan alles… Wat moet ik doen?

Het advies
Laat ik positief beginnen: twijfelen is gezond. Twijfelen hoort bij het leven met al zijn zekere onzekerheden. Geen mens die niet twijfelt. Twijfelen wordt echter ongezond als je aan alles gaat twijfelen, dat demotiverend werkt en je dreigt te verlammen.
Je twijfels hanteren door de juiste balans
Het is zaak dat je je twijfels leert te hanteren. Dat je weet te balanceren tussen té veel en té lang twijfelen en überhaupt niet twijfelen. Ga de dialoog aan met jezelf en vraag jezelf af waarom je zo twijfelt. Ben je bijvoorbeeld onzeker of perfectionistisch ingesteld? Heb je last van faalangst? Maak je je ergens zorgen over – en zo ja, waarover dan? Welke uitwerking hebben je twijfels op jezelf, jouw gevoelens, jouw activiteiten, jouw leven?
Je zekerheden helder krijgen
Je vermindert twijfels ook door zicht te krijgen op wat je (zeker) wel wilt. Als je denkt aan de toekomst, vraag jezelf dan de volgende dingen eens af:
• Wat is de passie van je leven? Welke dromen geven je een warm gevoel?
• Welk leven wil je leiden qua werk, studie, hobby’s, wonen en relaties?
• Wat wil je met je dromen bereiken?
• In hoeverre zal je leven veranderen als je je dromen gerealiseerd hebt?
• Welke gevolgen heeft dat voor anderen?
• Kun je de positieve aspecten van je huidige leven ook integreren in je gewenste leven? Kun je je wensdromen ook in je huidige leven integreren? Indien ja, hoe dan?
Je opties bekijken
Vervolgens kijk je concreet naar wat er mogelijk is. Daarbij helpen de volgende vragen:
• Hoe kun en wil je je eigen mogelijkheden ontplooien.
• Wie en wat kan je daarbij helpen? Over welke middelen beschik je?
• Wie en wat belemmert jou om je eigen mogelijkheden te ontplooien?
• Wat zijn de voor- en nadelen van al deze opties?
• Welke opties spreken je het meeste aan?
• Aan welke criteria moet je keuze voldoen?
Je (strategische) keuze uitwerken
Als je je opties helder hebt, kun je het verder concretiseren.
• Voor welke optie ga je kiezen?
• Voldoet deze keuze aan de door jouw gehanteerde criteria?
• Wat zijn de te verwachten voor- en nadelen? En hoe zijn deze nadelen te vermijden?
• Hoe kun je de positieve kanten van de niet-gekozen opties integreren in je huidige leven?
• Welke criteria hanteer je om succes te meten?
• Welke stappen wil je ondernemen?
Laat je bij je dialoog leiden door je wil, je innerlijke drive. Je droomleven zal dan al een heel stuk dichterbij komen.
Ga je na de vakantie nu wel of niet solliciteren op die baan? Of je kind toch op een andere school doen? Knopen doorhakken is niet voor iedereen even makkelijk. Speciaal voor twijfelaars is er de Denkmachine van psychologe Jolet Plomp