De vraag
Mijn vriend bekijkt porno van jonge meisjes
Beste Gertjan,
Een paar dagen geleden kwam ik in de prullenbak van onze laptop drie foto’s tegen van (bijna) naakte meisjes.
De foto’s zijn een jaar geleden op de laptop gezet, op een avond dat ik op mijn werk was. De meisjes zijn een jaar of 16 en het lijkt alsof ze de foto’s zelf in hun slaapkamer gemaakt hebben. Het zijn mooie meisjes, slank en met grote borsten. Nu wil ik wel wat kilootjes afvallen, maar ik ben tevreden over mijn borsten en afgezien van wat onzekere momenten, ben ik redelijk tevreden over hoe ik er uit zie.
Het zien van de foto’s maakt me echter erg onzeker. Zeker omdat de meisjes zo jong zijn! Ik voel me verschrikkelijk bij de gedachte dat mijn vriend naar deze foto’s heeft zitten kijken en weet ik wat nog meer… Ben ik niet goed genoeg? En als hij dit heeft zitten bekijken, wat dan nog meer?
Mijn vriend (28) en ik (24) wonen 1,5 jaar samen en hebben 7,5 jaar een relatie. We zijn dolgelukkig met elkaar. Ons seksleven is goed, we kunnen hier redelijk goed over praten en voelen ons heerlijk bij elkaar. Ik merk echter nu al dat wat ik gezien heb, me tegenhoud op seksueel gebied. Ik heb geen zin in seks met iemand die zulke foto’s bekijkt als ik er even niet ben.
Van de andere kant begrijp ik ook dat mannen anders zijn dan vrouwen en ik wil begrijpen waarom hij hier behoefte aan had (en misschien nog steeds heeft). Ik wil dit graag bespreekbaar maken bij mijn vriend en hoewel we normaal gesproken vrij goed over seks kunnen praten, heb ik geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Kun je me alsjeblieft wat tips geven?
Groetjes,
Een jonge, ietwat onzekere vrouw

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste ietwat onzekere vrouw,
Om te beginnen het meest praktische advies: stop met alles in je eigen hoofd te overdenken en vertel je vriend wat je gevonden hebt – en dat je er allerlei gedachten en gevoelens bij hebt.
Dat gesprek zal het best lukken als het jou lukt om niet beschuldigend en verwijtend te zijn – in de ideale wereld toon je interesse en nieuwsgierigheid in zijn beleving en gedachten, zonder te verbloemen dat jij het een belangrijk onderwerp vindt dat jou ook raakt.
Als je je emotie de overhand geeft en boos of aanvallend het gesprek opent, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het deurtje bij hem dichtgaat en hij ontwijkend of bagatelliserend reageert. Misschien zijn het maar drie foto’s, misschien is hij er zelf van geschrokken, misschien is het veel groter dan dat. Dat jij schrikt van je vondst en het direct op je eigen seksualiteit en seksuele waarde betrekt, is normaal en komt veel voor, maar hoeft niet terecht te zijn.
Dat je vriend, van 28 jaar oud, naar erotische, pornografische of anderszins prikkelende beelden op internet kijkt is bijna 100% waarschijnlijk. Er zijn wel mensen die iedere vorm van bloot vermijden, maar het zijn er weinig. Percentages zijn lastig vast te stellen. Een zeer recente poging van het onderzoeksinstituut IVO in Rotterdam is momenteel het beste wat we hebben in Nederland. Je kunt het rapport hier vinden.
Waar het op neerkomt is dat heel veel mannen en vrouwen wel eens naar erotiek op internet zoeken. Belangrijker vind ik zelf dat maar heel weinig mannen (en vrijwel geen vrouwen) echt last hebben van hun kijkgedrag, op een manier die we kunnen beschrijven als ongezond of verslaafd.
De meeste mensen die porno kijken kunnen daar een vorm aan geven die niet ziekelijk of beschadigend is, ook al blijft staan dat veel partners, en jij ook, moeite hebben met dat gedrag. Vergeet niet dat er ook heel veel stellen zijn waar het geen geheim hoeft te zijn dat hij of zij zichzelf opwindt met plaatjes of films.
Ik werk zelf met grootverbruikers, mannen en vrouwen die soms miljoenen beelden voorbij hebben zien komen. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hebben de meeste pornokijkers geen hekel aan vrouwen, zijn ze niet op zoek naar iemand met een mooier lijf dan hun eigen partner, en maken ze de vergelijking tussen die afgetrainde en cosmetisch opgeleukte lijven en hun eigen vrouw zelden of nooit. Het zijn in mijn ervaring veel vaker de vrouwen die zichzelf met het pornobeeld vergelijken (en er dan negatief uitkomen) dan hun mannen!
Dat je vriend het lastig vindt om over zijn kijkgedrag te vertellen, is waarschijnlijk. Ook seksueel vrijgevochten mensen kunnen zich schamen voor dingen, en porno kijken is voor velen iets kwetsbaars en gênants zodra het niet meer in eenzaamheid gebeurt. Daarom is het ook zo belangrijk om op een niet-veroordelende manier dit gesprek te voeren, ook met het oog op eventuele gesprekken die je daarna nog zult hebben. Je bent er beiden mee gebaat als hij eerlijk kan zijn.
Het is denkbaar dat je op een topje van een grote ijsberg bent gestuit. Het is mogelijk dat hij een echt probleem heeft met internet. Dat is vervelend maar betekent geen ramp – er is tegenwoordig goed hulp voor te vinden.
Dan nog iets over de inhoud van de drie foto’s. Het is tegenwoordig makkelijk om ‘jong materiaal’ zonder moeite en zonder slechte bedoelingen te downloaden. Het begrip tiener is in de wet precies omschreven en justitie is uitermate streng op kinderporno, en voert een actief opsporingsbeleid. Op internet is het begrip tiener volstrekt vaag, en worden dames van dertig of ouder, als ze maar twee vlechtjes indoen en een tuitmondje trekken, ook als tiener aangekondigd.
Niet iedereen die naar foto’s of films van jonge of schijnbaar jonge meisjes kijkt is pedofiel, dreigt dat te worden of is een slecht mens. Moreel gezien is het echter volkomen fout gedrag, en de gevolgen zijn zeer ingrijpend als justitie zich met de zaak gaat bemoeien. Reden te meer om niet te wachten met het gesprek.
Succes,
Gertjan van Zessen