De vraag
Ik wil mijn vriendin meer zelfvertrouwen geven
Beste Jolet,
Mijn vriendin is erg onzeker over haar uiterlijk: gezicht, lengte, vormen en postuur. Ik wil haar erg graag helpen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Wat kan ik doen om te laten zien dat ze er echt mag zijn? Ze is een prachtige meid, maar als ik vraag: ‘Wat vind je wel mooi aan jezelf?’ dan zegt ze: ‘Niets.’

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het gekke is dat het geen nut heeft als u gaat argumenteren door uw mening te geven. Ze weet wel dat u haar prachtig vindt, het probleem is alleen dat ze dat zelf niet zo voelt. Vraag haar eens ‘Hoe kan het dat anderen je wel mooi vinden?’ of ‘Hoe komt het dat je zo vasthoudt aan een negatief zelfbeeld?’
Een goede vraag is ook ‘Wil je graag van dat negatieve beeld af?’ en ‘Wat heb je daarvoor nodig?’ Als ze veel last heeft van onzekerheid over haar uiterlijk kan therapie helpen. Blijf intussen rustig zeggen wat u precies mooi vindt aan uw vriendin. Misschien brengt dat haar op gedachten als ze een volgende keer naar zichzelf kijkt in de spiegel.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp