De vraag
Help, ik praat in mezelf
Beste Jolet
Op de basisschool had ik geen vrienden en werd ik gepest. Thuis speelde ik alleen en had ik drie fantasievriendinnen waarmee ik praatte. Nu ik volwassen ben, praat ik nog steeds hardop in mezelf, maar nu tegen mijn vader, moeder of vriend. Ik praat over van alles en ‘oefen’ ruzies die kunnen gaan komen. Dan praat ik hardop en hoor ik de ander in mijn hoofd iets terugzeggen. Het gesprek kan ook opnieuw worden gedaan – dan zeg ik iets anders, waardoor de conversatie een andere wending neemt.
Voor mij is dit heel normaal; ik doe het elke dag, op de fiets, overal. Mijn vriend begrijpt me, maar vindt het wel opmerkelijk. Het is toch ook vreemd? Moet ik hulp zoeken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Zo héél gek is het niet. Als u verder goed functioneert, hoeft u niet naar een psycholoog als u dat zelf niet nodig vindt. Veel mensen voeren in hun hoofd gesprekken met anderen. Dit is inderdaad een soort oefenen. Mensen zijn sociale dieren; omdat we erbij willen horen, zijn we continu bezig om onze positie te bepalen ten opzichte van de anderen. Het is dus normaal dat u daarmee bezig bent. Hardop praten en anderen hóren antwoorden, dat komt minder vaak voor. Maar verontrustend is het niet per se.
Ik heb wel een vraag: bespreekt u in uw hoofd andere dingen met deze drie mensen dan in realiteit? Het zou namelijk wel jammer zijn als de ‘hoofdgesprekken’ u ervan weerhielden om u in werkelijkheid te uiten tegenover uw geliefden. Ik denk dat deze hoofdgesprekken zullen afnemen als u zich zekerder gaat voelen over uw plaats te midden van de anderen. Ik heb nog wel een tip: praat in gedachten ook eens met uzelf in plaats van met anderen. Door uw eigen gedachten en gevoelens centraal te stellen en uzelf moed in te spreken, zult u meer zelfvertrouwen krijgen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, februari 2008