De vraag
Uit onzekerheid houd ik vaak mijn mond
Beste Gijs,
Wat ik erg lastig vind is dat ik altijd twijfel over mezelf. Ik zeg vaak niet wat ik denk, omdat ik bang ben dat het een dom antwoord is. Of ik denk veel te lang na en dan is het moment alweer voorbij. Vaak heb ik trouwens ook helemaal geen mening. Ook denk ik snel dat andere mensen beter zijn, meer weten enzovoort.
Ik heb een baan waarvoor ik stevig in mijn schoenen zou moeten staan, maar ik laat me vaak ‘overrulen’ door iemand en geef mezelf dan weer op de kop – wat natuurlijk ook niet goed is voor mijn zelfbeeld. Ik baal hiervan; wil me graag sterk en zelfverzekerd voelen en ook zo overkomen.
Alvast bedankt voor je antwoord!
Vriendelijke groet,
Marjo

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Hoi Marjo,
Je vraag is niet ongewoon: het lijkt wel of we allemaal perfect moeten zijn tegenwoordig, valt jou dat ook op? De media spelen daar prachtig op in, met commercials die zeggen dat je er perfect uit kunt zien, geen hoofdpijn hoeft te hebben en slank kunt worden in 4 weken. We hebben dus een beetje het idee gekregen dat we supermensen kunnen zijn, maar zijn we dat ook?
Misschien is het grootste probleem dus wel dat je veel teveel van jezelf verwacht, en dat je niet menselijk mag zijn. Iedereen om je heen lijkt beter dan jij, omdat zij allemaal net zo’n perfect sociaal gezicht hebben! Misschien helpt het om te weten dat vrijwel iedereen net zo onzeker en kwetsbaar is, dat durf ik wel te wedden.
Sterker worden begint met het erkennen van je imperfecties. Mensen die laten zien dat ze soms ook onzeker kunnen zijn worden vaak als heel sterk betiteld, gek is dat eigenlijk hè! We streven zo naar die superman-status, dat we vergeten dat we ook nog gewoon mensen zijn. Misschien wordt het tijd om je cape af te werpen, in de wetenschap dat ook jij niet perfect en onverwoestbaar bent. Concreet betekent dit: geef jezelf de ruimte om te mogen falen, om onzeker te mogen zijn, en niet altijd even assertief. Straf jezelf niet langer en beloon jezelf voor iedere keer dat je je menselijke kant laat zien, het liefst met echte dingen zoals cadeautjes, een lang warm bad, een boek, of die film die je altijd nog wilde zien.
In feite draai je het dan dus om en train je jezelf om gewoon te zijn wie je bent, mét al je onvolkomenheden. En wie weet ontdek je dan dat een goed mens zijn veel meer is dan alleen maar dingen goed doen. Tip: koop een superman-sleutelhanger om jezelf aan dit idee te herinneren.
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen